KRISTIANSAND: I dag går mange veier i Kristiansand utenom bomstasjonene. Slik blir det neppe i fremtiden:

— Vi har laget det vi mener er et mer rettferdig system med en jevnere fordeling av innkrevingspunktene, uttaler teknisk direktør Ragnar Evensen i Kristiansand kommune til Fædrelandsvennen.

Innstillingen fra rådmannen i Kristiansand er i tråd med forslag fra styringsgruppa for bymiljøavtalen, der ordfører Harald Furre (H) er leder.

Bymiljøavtalen skal avløse dagens bompengeordning og kan tidligst begynne å gjelde fra 2018. Både fylkeskommunen og Kristiansand kommune skal gjøre like prinsippvedtak i høst, før forhandlingene med staten kan starte.

Slik er forslaget til nye bompunkter i Kristiansand, inkludert bomring rundt Sørlandsparken. Forslaget er nå til høring i Kristiansand og kommunene rundt.

Fra fem til 13 bompunkterMandag kveld blir det diskusjon i partigruppene i Kristiansand, deretter behandling i by— og miljøutvalget torsdag og formannskapet neste uke. Også nabokommunene skal levere sine høringsuttalelser.

Dette er forslagene som er ventet å vekke mest debatt:

• Antall bomstasjoner økes fra dagens fem til 13.

• De nye punktene plasseres i Sørlandsparken (3), på Lundsbroa, Oddernesbroa, E 39 ved Breimyr, Kjosbukta i Ytre Vågsbygd og bunnen av Tinnheiabakken.

• Det skal koste 32 kroner for personbiler i rushtiden og 21 kroner utenom rushtid - en økning på 50 prosent.

Det skal fortsatt være 20 prosent rabatt for personbiler med bombrikke og forhåndsbetaling, mens man maksimalt skal betale for én passering per time og 60 per måned.

Inntektene skal brukes til milliardinvesteringer som fire felts vei vestover fra Gartnerløkka, havnegate, ny bro over Otra og sykkelekspressvei. I tillegg skal det overføres store summer til kollektivtrafikk.

Slik blir nye E 39 fra Gartnerløkka og vestover. Prisen for strekningen til Hellemyr er beregnet til fire milliarder kroner. Både høy- og lavbro over jernbanen skal rives i prosjektet, som skal finansieres med ny bymiljøavtale. Foto: RAMBØLL

— Fornuftig plassert- Umiddelbart synes jeg bompunktene virker ganske fornuftig plassert. Det er jo noe man ikke liker, men vi har vært klare på at det vil bli forandringer og da må vi få en så rettferdig plassering som mulig, sier gruppeleder Grete Skaara (KrF).

Hun mener det har stor betydning å få på plass alle de store veiprosjektene i Kristiansand-området, og da må flere betale mer.

Bilde fra et tidligere møte i formannskapet. Fra venstre: Renate Hægeland (H), Pål Harv (H), Jørgen Kristiansen (KrF), Grete Kvelland Skaara (KrF), Tove Welle Haugland (KrF), Stian Storbukås (Frp) og Petter Benestad (V).

— Er 50 prosent økning akseptabelt?- Fra mitt ståsted er det det, for vi må ha inn en del penger. Men vi kan ikke gå med på mer enn 50 prosent økning, påpeker Skaara.

Hun viser til at det trengs flere punkter i Sørlandsparken, om man ikke skal kunne snike seg unna betaling slik at folk kjører eventuelle omveier.

Partiene regner med å lande sine standpunkter mandag kveld.

— Jeg har ikke lyst å diskutere saken med deg før vi har gjennomdiskutert den i gruppa. Dette er en sak som er viktig for oss, bedyrer Høyres gruppeleder Renate Hægeland, og legger til følgende:

- Det vi hele tida har sagt og jobber for, er å få staten til å ta størst mulig andel av prosjektene. Vi vil også at bommene skal ha en mer rettferdig plassering, men vi har vært helt tydelige på at dobling av takster ikke er aktuelt.

— Nå kommer debatten der vi må være helt konkrete, og det skulle bare mangle. Det er begrenset hvor lenge vi kan sitte og bare snakke om miljø, mener Eirik Dåstøl Langeland, Ap-representant i by- og miljøutvalget som også avventer interne drøftelser.

Den nye broa over Otra blir sett på som avgjørende for å få til en skikkelig satsing på kollektivtrafikk i Kristiansand. Prisen er 350 millioner kroner. Foto: Norconsult

Slutter ikke å kjøre bilI Venstre er man positiv til innstillingen:

— Dette virker rettferdig og fornuftig. Så langt jeg kan se er det riktig, sier Petter Benestad, nestleder i by- og miljøutvalget.

Bomstasjonen nord for Sødal er blant dagens fem som blir beholdt. Foto: Kjetil Reite

Han støtter også forslaget om en bomring rundt Sørlandsparken.— I et rettferdighetsperspektiv er dette viktig for å sikre like konkurransevilkår mellom Kvadraturen og Sørlandsparken. Her er det også mye trafikk, slik at man får inn de pengene man skal, påpeker Ragnar Evensen.

Teknisk direktør erkjenner at det er et paradoks å ønske størst mulig inntekter og minst mulig biltrafikk.

— Vi tror ikke folk vil slutte å kjøre bil. Vi er en region i vekst, målet er at fremtidens transportøkning tas med sykkel, gange og kollektivtrafikk.

- Nødt til å svelge noen kameler

— Å gjøre slike økninger svir og gjør vondt, men skal vi gjennomført prosjekter er vi nødt til å svelge noen kameler. 50 prosent økning i satsene er et nivå vi kanskje bør legge det på, sier Vennesla-ordfører Torhild Bransdal (KrF), som sitter i styringsgruppa for bymiljøavtalen for Kristiansand-regionen.

Ordfører Torhild Bransdal I Vennesla. Foto: Kjartan Bjelland

Hun mener mer enn 50 prosent økning ikke vil få den nødvendige aksept i befolkningen. Hvor bomstasjonene plasseres, anser hun for å være et mer faglig enn politisk spørsmål. Bransdal har vært med på å lage innstillingen som nå er sendt ut på høring. Tirsdag skal formannskapet i Vennesla behandle saken.

— Vi må ta en diskusjon på dette, og jeg vil ikke være for bastant på forhånd. Men jeg kan si at vi vil stå beinhardt på noen av våre prosjekter når den tid kommer, sier hun.

Det er Vennesla-ordføreren som sammen med Kristiansand-ordfører Harald Furre (H) og fylkesordfører Terje Damman (H) utgjør forhandlingsutvalget for avtalen.

Forhandlingene med Vegdirektoratet vil bli gjennomført neste år, og resultatet legges fram for bystyret, fylkestinget og Stortinget for endelig vedtak.