Sjekk lista over prosjekter nederst i artikkelen!
KRISTIANSAND: — Vi har prioritert de tiltakene som har størst effekt på å nå målet om nullvekst i biltrafikken. Det er et krav fra regjeringen at all vekst skal tas gjennom gange, sykkel og kollektiv, og det har vært førende når vi har prioritert, sier Harald Furre (H), ordfører i Kristiansand og leder av gruppa som har laget forslaget til bymiljøavtale.
Hvis forslaget om 50 prosent økning i prisene og åtte nye bommer blir vedtatt, skal bilistene bidra med fem milliarder i bompenger over 16 år. Resten av pengene skal komme fra stat, kommune og fylkeskommune. Bompengene utgjør en tredjedel av inntektene.
Nå raser debatten om hvor mye bilistene skal betale. Se bare på disse sakene om bompenger:
Kraftig provosert over Øverland-utspill
- Tidenes største landeveisrøveri
Nekter å vedta bompakke før hun vet hvem som betaler
Vil ha bommen her i stedet
Søgne sier ja til 13 bommer og høyere pris
Næringslivet forlanger mer igjen for bompengene
- Dette provoserer noe så inn i granskauen
- Kristiansandspolitikere er stormannsgale
Beinhardt oppgjør om bompengene
Vennesla nekter å øke bompengene
Flertall for flere bompunkter og avgiftsøkning
Vil stanse åtte nye bommer med folkeavstemning
20 mill. for åtte nye bomstasjoner
Men politikerne vedtar også hva pengene skal brukes til. Fædrelandsvennen har gått gjennom alle tiltakene som kan komme hvis økningen i bompenger blir 50 prosent.
Selv om det kan bli flere endringer underveis, ligger de største satsingene som Gartnerløkka og kraftig satsing på buss fast.
— Går man inn for en enda sterkere økning, på 75 eller 100 prosent, får man også mer. Så det er en sammenheng mellom bommer og tiltak. Det er en krevende situasjon hvis alle vil ha flere tiltak, men ingen vil betale mer, sier Furre.
Det er spesielt fire store satsinger som peker seg ut:
Utbygging Gartnerløkka-Breimyr
Dette er det store prosjektet i bymiljøavtalen og består egentlig av tre utbygginger.Først skal Gartnerløkka bygges ut for tre milliarder. Dette betyr en total ombygging av hele krysset der høybroa rives, det bygges en ny rundkjøring og veien blir delvis lagt i tunnel. Det kommer også nye kollektivfelt og gang— og sykkelstier. Prosjektet omfatter også bedre tilknytning til havna.
I tillegg til at biltrafikken vil komme lettere gjennom sentrum, betyr utbyggingen også hinderfri framføring for bussen og sykkelekspressvei.
Senere i perioden bygges det firefelts vei videre helt fram til Breimyrkrysset.
Sykkelekspressvei
Dette er den store sykkelsatsingen i bymiljøavtalen. Den skal starte på Vollevannet og ende opp på Kjos. Sykkelekspressveien skal etter planen gå i en egen bro over Otra.Hele prosjektet vil koste 1,2 milliarder, men dette omfatter også alle tilførselsveiene til hovedåren.
Kollektivring med bro over Otra
Det planlegges en total omlegging av bussrutene i de sentrale delene av Kristiansand. Bussene skal gå i runden Kvadraturen-Lund-UiA-Eg.
En viktig del av denne satsingen er en ny bro over Otra til en halv milliard. Denne kan bli forbeholdt busser, syklende, gående og utrykningskjøretøy. Denne har høy prioritet og pengene kan komme allerede i 2021. Planene for kollektivringen omfatter også utbedring av veinettet i de områdene der bussen skal gå.
Kraftig satsing på bussen
Gjennom de 16 årene bymiljøavtalen skal vare, skal overføringene til bussen økes gradvis og busstilbudet vil etter hvert dobles. De seks første årene blir det brukt 1,2 milliarder. I hele perioden skal bussen sponses med over fem milliarder.Pengene vil komme fra fylkeskommunen og gjennom statlige belønningsmidler. Slik finansieres også bussen i dag. Men i tillegg åpnes det for at bompenger kan brukes til sponse bussen.
Her er tiltakene
Forklaring til tabellene: Oversikten forutsetter at en ny bymiljøavtale er klar fra 2018. Prioriteringene kan bli forandret underveis. Tiltakene langt ute i perioden er mest usikre. Finansiering av Gartnerløkka forutsetter også at det kommer penger direkte til prosjektet gjennom bymiljøavtalen.