KRISTIANSAND: — Regjeringen gir milliarder i skattelette til de rikeste, mens den forhandler med de store byene om bymiljøavtaler med kraftig økning i bompenger. Vil vi ha et slikt ulikt skattesystem? Jeg vil ikke, i Arbeiderpartiet er vi for å utjevne forskjeller, sier Øverland.

Hun er leder for Aps gruppe i Vest-Agder fylkesting og har en nøkkelrolle i bompengesaken. I en gitt situasjon kan Ap få en vippeposisjon i fylkestinget.

Har du fått med deg disse sakene om bompenger?

Krever konsekvensanalyse

Øverland og Ap på fylkesplan krever evaluering av om rushtidsavgiften har virket og en analyse av hvem som rammes mest av bompenge-økning. Før det er på plass vil de ikke godta en bymiljøavtale

Øverland frykter også at kristiansandsregionen taper i konkurransen om nye innbyggere og etableringer hvis byen blir for dyr å bo i.

— Vi har god tid, vi trenger ikke løpe etter staten. Nå må vi som politikere gjøre en selvstendig vurdering av hva som er best for innbyggerne. Det er derfor vi er valgt, sier Øverland.

Ordfører i Kristiansand, Harald Furre (H), advarer sterkt mot Øverlands utsettelsesforslag:

Ordfører Harald Furre. Foto: Kjartan Bjelland

— Vi har hastverk. Bymiljøavtalen handler om dobling av bustilbudet i regionen, en løsning på den gordiske knuten Gartnerkløkka-Kolsdalen og store utbygginger innen sykkel og kollektiv. Det er nå vi kan komme i posisjon og forhandle med staten. Veldig mye står på spill, sier han.

Bystyrevedtak

Bystyret i Kristiansand vedtok i juni enstemmig omtrent det samme som Øverland krever:

«Bystyret ber administrasjonen om å utarbeide en evalueringsrapport som berører de sosioøkonomiske konsekvensene rushtidsavgiften har hatt i Kristiansand. Evalueringen vil være en del av beslutningsgrunnlaget for framtidig søknader om belønningsmidler og bymiljøavtaler.»

Mette Gundersen (Ap). Foto: Reidar Kollstad

Nå heter det at rapporten skal komme etter hvert og at den jobbes med. Aps Mette Gundersen er uenig med Øverland. Furre sier vedtaket ikke må forstås som en forutsetning.— Stortinget har bestemt bymiljøavtaler. Da må vi forholde oss til det og ikke melde oss ut. Dette handler om hvilken by våre barn og barnebarn skal vokse opp i, sier Gundersen.

Hvem rammes?

Øverland mener bystyret glemmer sitt eget vedtak. Nå vil hun fronte det i fylkestinget. Hun er svært kritisk til hele ordningen med bymiljøavtaler.

- Men hva er det du mener vi må vite mer om?

— Fikk vi de resultater vi ville ha i form av trafikksikkerhet og bedre miljø med rushtidsavgiften? Hvem betaler de største byrdene når bompengene går opp? Er det småbarnsfamilier, er det venndøler, søgnefolk, enslige mødre, håndverkere eller andre som rammes?

Flytter folk?

— Risikerer vi å tape i konkurransen mot andre kommuner når det samlede skatte- og avgiftsnivået i Kristiansand-regionen skal ytterligere opp? Vil folk flytte, eller slutte å flytte til? Vi må jo vite noe om dette. Vi kan ikke ukritisk øke bomsatsene med 50 prosent, mener Øverland.

- Er du egentlig i mot hele bompengeordningen?

— Er det riktig at en vakker, liten by som Kristiansand skal rammes inn av 13 bomstasjoner? Vi må våge det spørsmålet.

- Frp-politikk?

— Nei, for hadde de droppet skatteletter, hadde de hatt mer til veibygging uten bompenger. Vi kan ikke fortsette med bymiljøavtaler. Vi må få en nasjonal politikk der vi betaler skatt etter evne og staten tar mer ansvar, også for utfordringene i byene. Jeg ønsker et samfunn hvor vi skatter etter evne, ikke geografi, sier Randi Øverland.