VENNESLA: Det var Vennesla-ordfører Torhild Bransdals umiddelbare konklusjon da hun litt andpusten svingte inn foran fylkeshuset i Tordenskjolds gate i Kristiansand fredag litt over åtte.

Turen fra Vennesla til byen gikk utmerket for Torhild Bransdal. Foto: Kjartan Bjelland

En knapp time før hadde hun satt seg på el-sykkelen foran Herredshuset i Vennesla. Med rådmann Svein Skisland som hjelperytter syklet hun ukas mest omdiskuterte vei, fylkesvei 1 Torridalsveien på Sødal-siden.

— Skummelt

— Potensialet for sykling på denne strekningen er enormt. Men du verden så skummelt. Det må oppleves før man forstår hvor farlig det er med alle syklene og bilene om hverandre. Noen bilister vrir langt ut, men noen sneier deg nesten.

— Jeg var på grensen til redd et par ganger, sier Bransdal.

– Fyttigrisen for en farlig vei. Behovet for sykkelskulder er enormt, mener Torhild Bransdal etter å ha syklet Sødal-siden sammen med rådmann Svein Skisland. Foto: Kjartan Bjelland

Krever støtte fra SøgneDet var Søgne-ordfører Astrid Hilde som fikk opp temperaturen hos Vennesla-ordføreren tidligere denne uken. Hilde var rasende på at Vennesla nekter å si ja til ny bompengepakke før finansiering av sykkelskulder på Sødal-siden er på plass.

Søgneordføreren er i tillegg en kvinne som trener mye. Da hun la til at hun ville støtte sykkelskulder den dagen Torhild Bransdal sykler til byen og faktisk velger grønn transport, ble noe vekket i Vennesla-ordføreren.

Et ord er et ord

— Nå har jeg syklet til byen. Jeg er vant til at et ord er et ord. Nå forventer jeg støtte fra Søgne i denne viktige saken, sier Bransdal, og legger til at stuntet hennes er alvorlig ment.

Svein Skisland og Torhild Bransdal tar seg tid til en liten stopp for å prate med Fædrelandsvennen i krysset ved Saga Terrasse. Foto: Kjartan Bjelland

Hilde svarte ikke på våre oppringinger fredag morgen, men Bransdal har tenkt å minne henne kraftig på løftet når de to treffes.— Ja, det er alvorlig ment. For Vennesla kan være med på spleiselag om mye. Men skal vi ha en bymiljøavtale for grønt skifte, må også venndølene få mulighet til å gjennomføre det grønne skiftet. Mange kan og vil parkere bilen og bruke sykkel den dagen Sødalsiden får veiskulder, sier Bransdal.

Igjen minner hun om at veien er hovedvei mellom regionens to største kommuner, og at kravet fra Vennesla faktisk gjelder en utbygging i Kristiansand. Hun mener Kristiansand også vil tjene mye på sykkelskulder på strekningen.

— Når jeg kan sykle, kan nesten alle. De nye el-syklene åpner enorme muligheter.. Sykkelskulder på Sødal-siden vil få mange til å parkere bil til fordel for sykkel, sier ordføreren.

Les også:

Les også:

Torhild Bransdal leverer el-sykkel og hjelm til følgeteamet. Elene Samuelsen og formannskapssekretær Hilde Grundetjern hadde lånt bil i vedlikeholdsavdelingen. De kjørte el-syklene opp igjen til Vennesla. Det holdt med en vei på sykkel, for ordføreren. Foto: Kjartan Bjelland

Nok med å følgeNedover Sødal-siden oppdaget noen sjåfører at det var selveste «Tour de Torhild» som foregikk. Det ble en del tuting og hilsing.

— Det var en fin tur. Det gikk overraskende greit. Jeg har bare fått så fryktelig vondt i armene, lo ordføreren foran fylkeshuset.

— Jeg hadde nok med å følge, sa rådmann Skisland.

Det hører med til historien at formannskapssekretær Hilde Grundetjern og Elena Samuelsen hadde lånt pickup i vedlikeholdsavdelingen i Vennesla. De kjørte følgebil, før de fraktet el-syklene opp igjen til Vennesla.

Det holdt nemlig med én vei for ordføreren.