KRISTIANSAND: — Det er for dårlig at ikke de har laget noen tiltak for gående her. Det er jo bare et kaos, sier Rita Fidjane som krysset veien mens Fædrelandsvennen var der.

— Vi kan ikke gjete folk over veien, sier Asbjørn Narvestad som er HMS-leder i Repstad anlegg, og ansvarlig for sikkerhetsarbeidet på anlegget. Han gjør det klart at trafikantene som ikke følger skiltingen, går på eget ansvar.

Ny sikkerhetsvurdering

— Politiet har vært i kontakt med kommunen om ytterligere sikring. Det er et uoversiktlig trafikkbilde i dette område, der det er anleggsarbeid i en sterkt trafikkert gate med mange gående. Kjøremønstret endres med jevne mellomrom. Det er en utfordring

Yngvar Aas leder trafikkavsnittet ved Kristiansand politistasjon. Foto: Jan Oddvar Eide

med anleggsarbeidet, sier Frode Smith som leder allmennavsnittet ved Kristiansand politistasjon.

— Vi har vært på befaring med kommunen, veivesenet og entreprenøren og påpekt flere forhold, sier Yngvar Aas, som leder trafikkavsnittet ved Kristiansand politistasjon.

146 på en halvtime

Ifølge naboer, politiet og entreprenøren oppstår det ofte farlige situasjoner. I forbindelse med gravearbeidet er det et strekk på 218 meter som ikke har gangfelt i det hele tatt. Det betyr at om du går langs Rådhusgata eller Gyldenløves gate og møter Festningsgata, må du enten gå til Tollbodgata eller til Skippergata dersom du skal krysse gata i et gangfelt. Noen steder er det nedslitte, halvsynlige gangfelt som bare ender opp i betongblokker.

Eldre og yngre, med og uten sykkel krysser Festningsgata. På en halv time telte Fædrelandsvennen 146 krysninger av veien. Selv om entreprenøren har har fjernet gangfeltene over veien, og skiltet alternative ruter for å krysse veien. (Etter at Fædrelandsvennen foretok tellingen, er veien lagt om.) Foto: Jan Oddvar Eide

Torsdag ettermiddag klokka 15.45-16.15 talte Fædrelandsvennen 146 personer som krysset Festningsgata mellom Tollbodgata og Skippergata, altså utenom gangfeltene.De fleste så seg godt for, og enkelte biler stanset også opp og slapp de gående over veien, til tross for at det ikke lenger er gangfelt der.

For dårlig

Rita Fidjane hadde nettopp hastet over Festningsgata, mellom biler, gravemaskiner og betongfendere, utenom gangfeltet.

— Bilen måtte svinge unna meg. Så det var jo egentlig en farlig situasjon. Men det er jo min egen feil som ikke gidder å gå ned til gangfeltet, sier Rita Fidjane.

Fidjane innrømmer at hun pleier å krysse Festningsgata uten å bruke gangfelt.

— Etter en lang dag på jobb, gidder jeg ikke gå omveien, sier hun.

Kart_festningsgata_nett.jpg

Erik Fjermedal var også en av dem som krysset Festingsgata.— Ja. Alle andre gjør jo det. Hvis ikke må vi gå langt, svarer han.

Han er irritert over at det ikke er tilrettelagt for gående, og over de uoversiktlige forholdene.

— De burde laget en alternativ løsning. Ei gangbro over gata ville jo løst hele problemet, dersom det lar seg gjøre, sier han.

Sjokkerte entreprenører

Fra venstre: Jesper E. Magnussen i Veidekke, daglig leder Knut Joar Knutsen i Repstad Anlegg AS, HMS-leder Asbjørn Narvestad i Repstad Anlegg AS og driftsleder Are Westbye i Veidekke. Foto: Jan Oddvar Eide

Entreprenørene Veidekke og Repstad Anlegg AS slår fast at det oppstår mange trafikkfarlige situasjoner, og at de er sjokkert over alt de har sett.— Vi har satt opp åtte skilt for å forklare folk hvor de kan gå, sier daglig leder Knut Joar Knutsen i Repstad Anlegg AS.

— Problemet er at folk ikke følger anvisningene. De respekterer ikke skiltingen, sier han.

Alternativer

— Kan dere dirigere trafikken?

— Vi kan ikke stå vakt. Det vil være komplett umulig å gjete folk over veien. Det krysser folk over veien hele døgnet, sier HMS-leder Asbjørn Narvestad i Repstad Anlegg AS.

LES OGSÅ: Slik blir Festningsgata til slutt

— Men når planene deres ikke virker, når folk fortsetter dag etter dag å krysse veien?

— Det er nesten likegyldig hva vi gjør. Fotgjengerne vil omgå sperringene. De går over og de går under dem, sier han.

— Hva med en bro over veien?

— En bro vil gjøre det mer besværlig og blir ikke en enklere løsning, sier Narvestad, som får støtte fra kommunen:

— En brokonstruksjon er ikke fysisk mulig. Det vil gi veldig lange ramper og antakelig noen voldsomme konstruksjoner folk ikke bruker uansett, sier Per Martin Kjelsås i ingeniørvesenet.

Komplisert anlegg

— Det vi oppfatter som mest problematisk, er kjøremønsteret og de mange som krysser Festningsgata utenom gangfeltene. Dette er et veldig komplisert anlegg, sier Kjelsås, som leder vei- og trafikkavdelingen ingeniørvesenet i kommunen.

— Politiet, veivesenet, entreprenør og vår oppsynsmann har vært der og sett på forholdene. Problemet er at det er endringer i trafikkmønsteret hele tiden, sier han.

Politiet undersøker Lastebilen fra Repstad Anlegg AS som var involvert i trafikkulykken i fotgjengerovergangen ved Gyldenløves gate/Festningsgata forrige mandag. Foto: Jan Oddvar Eide

Ulykken kan få følger

Forrige mandag ble en kvinne (70) med sykkel truffet av en lastebil i krysset Festningsgata-Gyldenløves gate. Lastebilen var på vei til anlegget på Torvet i Kirkegata. Politiet etterlyser fortsatt vitner til ulykken.

— Vi har konkludert med at det var en ordinær trafikkulykke som skjedde utenfor anleggsområdet. Det var tilfeldig at vår bil var involvert, sier HMS-leder Asbjørn Narvestad i Repstad Anlegg AS.

LES OM ULYKKEN: Kvinne (70) påkjørt av lastebil i fotgjengerfelt

Kaotisk

Men politiet gjør flere vurderinger.

aas1.jpg

— Da vi etterforsket ulykken måtte vi også spørre hvorfor ulykken skjedde. Dette er en gate og et område som er ganske kaotisk om dagen, det ser alle. Det er en utfordring å skille myke og harde trafikkanter. Etter å ha vært på åstedet for ulykken, tok vi kontakt med kommunen, og gjennomførte en befaring, sier Yngvar Aas, leder i trafikkavsnittet ved Kristiansand politikammer.

Avvik

— Vi gikk gjennom en del ting som jeg vil kalle avvik i forhold til skiltplan. Det er ansvarshavende på anlegget som skal påse at den følges. Men planen er vanskelig å følge opp. Det er veldig mange endringer i trafikkmønsteret i de forskjellige utbyggingsfasene, og daglige endringer i

Politiet har bedt kommunen og veivesenet om en ny sikkerhetsvurdering rundt anleggsområdet. Forholdet til myke trafikkanter er et problem. Foto: Jan Oddvar Eide

skiltutforming, veiutforming og parkering. Vi tok blant annet opp skilt som sto vridd, manglende reguleringsskilt, parkering forbudt og stans forbudt. Vi tok også opp sperrelinjer og oppsetting av refleksmarkeringer. Skilt var flyttet på. I tillegg brukes det store arealer til parkering for dem som jobber på anlegget, noe som bidrar til å gjøre veistrekningen mindre oversiktlig.

— Vi har også tidligere påpekt gammel veimerking som ikke er fjernet, men det kan se ut til at de vegrer seg fordi det enten er kostbart eller tidkrevende, sier Aas.

To forhold

Gamle og misvisende gatemarkeringer skal vekk. (Dette kjøremønsteret er endret etter at Fædrelandsvennen tok bildet) Foto: Jan Oddvar Eide

Entreprenøren sier at det er to forhold som er påpekt overfor dem. Det ene gjaldt varelevering til Coop. Det andre var skilt som var flyttet på.— Dette er rettet opp, sier Asbjørn Narvestad i Repstad Anlegg AS.

— Skiltene er problematiske fordi folk flytter eller vrir på dem. Men skiltene sjekkes minst en gang per dag, sier han.

Han legger til at bilene som står parkert på anleggsområdet, skal fjernes samme dag.

Når det gjelder gammel veimerking, bekrefter Narvestad at de har fått påpekning for dette.

— Det er ikke for å spare penger. Vi prøver å fjerne dem eller male dem svarte. Problemet er at forandringer gjøres fort. Men gammel og misvisende gatemarkering skal vekk, sier han.

Anne Gabrielsen og Kjell Mellingen blir vitne til mange av hendelsene fra leiligheten tvers over Festningsgata for Møllepuben. Foto: Kjetil Nygaard

— Går med hjertet i halsen

Naboene til anlegget beskriver det som et kaos de er lei av.

— Det er mange gående og syklister som krysser veien utenom gangfeltene. Av og til oppstår det farlige situasjoner. De må jo gå med hjertet i halsen når de krysser Festningsgata, sier Anne Gabrielsen og Kjell Mellingen som blir vitne til mange av hendelsene fra leiligheten tvers over Festningsgata for Møllepuben.

Gabrielsen har ikke sittet på terrassen i sommer på grunn av støy og støv fra anleggsarbeidet, men også hun har fått med seg hvordan de myke trafikantene ferdes i gata utenfor.

— Det er helt vilt hvordan de bare går over veien. Men det er jo ingen gangfelt her lenger, sier Gabrielsen.

Slik ser det ut i Festningsgata når Repstad anlegg jobber med innkjøringen til parkeringshuset under Torvet. Anlegget er endret etter at Fædrelandsvennen tok bildene. Foto: Heida Gudmundsdottir

Og nå begynner den

virkelige trafikken...

Om en måneds tid begynner arbeidet med å få ut 5000 lass med sand; fem, seks lastebiler hver eneste time på dagen.

— Det blir ikke enkelt. Det kjører 2000 biler der i døgnet. Og lastebilene kjører normalt seint. Men de har ikke samme oversikt som andre biler. Vi forventer at de kjører etter forholdene og utviser aktsomhet. Men i forhold trafikken fra før, vil ikke denne trafikken utgjøre mye. Den vil skje over en lengre periode, sier Per Martin Kjelsås i ingeniørvesenet.

Kommunen skal i nærmeste fremtid avgjøre hvor de 5000 lassene skal kjøre gjennom byen.

Repstad Anlegg skisserer to veier ut: Ut gjennom rampen til Festningsgata. Det andre løpet blir ut med masse fra Nedre Torv. Enten ut Kirkegata til Dronningens gate, eller ut den andre veien mot Tordenskjolds gate, Skippergata eller Henrik Wergelandsgate.