Tirsdag avgjør kommunalutvalget om det blir Kristiansand Næringsselskap (Knas) eller Menko som får tilslaget på den sentrale eiendommen i Kvadraturen.
— Dette handler ikke bare om teateret, men også gateløpet. I dag er det forskjellige gangforbindelser mellom Markens og Odderøya, men Kongens gate burde være den foretrukne passasjen. Der er det ganske tomt i dag, sier Knas-direktør Jan Omli Larsen til Fædrelandsvennen.
Det kommunalt eide næringsselskapet ønsker å utvikle et student- og litteraturhus med tilhørende byrom til et nytt, publikumsrettet tyngdepunkt på den såkalte kulturaksen mellom Torvet og Odderøya.
De har lagt ned atskillige ressurser i å illustrere hvordan kvartal 49 i Kvadraturens sørvestlige hjørne kan utvikles.
Kultur med lav terskelKnas byr 20,5 millioner kroner for teaterbygningen i Kongens gate 2 med naboeiendommer. Målet er å etablere et kulturhus med lav terskel og leiepris.
Hovedsalen i teateret skal bestå til konferanser eller fremvisninger, det er ført samtaler med både Hotel Caledonien og Kristiansand kino.
— Det handler om å ta bygget i bruk så langt en kan med så små investeringer som mulig. Det er litt av det som er problemet i Kristiansand; vi har veldig mange fine og dyre kulturbygg som er kostbare å leie og drive. Poenget for oss er å ha et lavterskeltilbud, sier Knas-sjefen. Den gamle foajeen skal være et serveringssted som tar i bruk gateplan med utvidet fortau. Også førsteetasjene på naboeiendommene er regulert til publikumsrettet aktivitet; det kan bli servering, bokhandel eller lignende.
Både Studentorganisasjonen i Agder og kinoen har skriftlig bekreftet at de er interessert i et samarbeid med Knas.
— Kristiansand er regionhovedstad, og det er viktig at studentene er synlige i byen. Byen trenger studentene, og studentene trenger et sted i byen, mener Jan Omli Larsen.
Skeptisk til stasjonsvognerKonsulentselskapet Menko AS og investorene Kurt Mosvold/Roy Gundersen byr 21 millioner, med innendørs klatrepark og boliger som formål.
Men differansen på en halv million tillegges ikke særlig vekt i kommuneadministrasjonen, som anbefaler salg til Knas.
— Jeg og rådmannen har diskutert dette ganske mye. Innholdet fra Knas er mer i tråd med tanken om en kulturakse enn klatreparken, som mer er et familiekonsept hvor stasjonsvognene følger med. Vårt hovedoppdrag er å avhende bygningen, og hvis det var veldig stor prisforskjell ville vi innstilt annerledes. Men totalkonseptet til Knas passer best og er minst avhengig av å utvikle naboeiendommene til boliger, fremholder teknisk direktør Ragnar Evensen. Næringsselskapet vil også samarbeide med Nordic Gadgets AS, som opprinnelig la inn et bud på én krone - et bud de nå har trukket. De ser for seg scene og forsamlingshus etter modell av Kulturhuset i Oslo, der Knas var på befaring på nyåret.
Kommunens næringsselskap ble fra 2005 satt til å forvalte næringseiendommer og tilrettelegge for nyetableringer.
— Tåler ikke å stå tomtGruppeleder Renate Hægeland (H) sier de skal behandle saken på gruppemøtet mandag kveld.
- Det skal bli godt å få aktivitet i det bygget igjen, det tåler ikke å stå tomt lenger, sier Hægeland.
Tirsdag skal begge budgiverne få presentere sine konsepter innen kommunalutvalget fatter vedtak.
— Jeg heller nok litt mot at teateret ikke er helt riktig stedet for klatring, men jeg har lyst til å gi alle en fair sjanse, sier gruppelederen.
Det har også KrF-gruppeleder Grete Kvelland Skaara, som understreker at de heller ikke konkluderer før gruppemøtet. Men illustrasjonene fra Knas liker hun: — De tar tak i kulturaksen, skaper liv på gateplan og trekker folk inn i huset. Det er positivt, mener Skaara.
Leder av kulturstyret, Terje Næss (Ap), har overfor Fædrelandsvennen sagt at han ønsker at Knas overtar teateret.
Da kommunalutvalget før jul vedtok å utsette salget for at administrasjonen skulle gå i dialog med tilbyderne om konsept og pris, uttalte ordfører Harald Furre (H):
— Et pulserende kulturmiljø er nok det rette her. Et klatreanlegg er ekstremt spennende, men til et annet segment enn vi ser for oss i denne delen av kulturaksen. Det må vi finne plass til et annet sted.