Allerede før serieåpningen er Rosenborg slått av Brann på et felt. Sesongkortsalget er nemlig langt under det RBK ønsker, og svakere enn Brann.

– Vi har solgt 6500 sesongkort, og det er godt under det vi havnet på til sammen i fjor. Med VIP solgte vi da 9000 totalt, forteller Tove Moe Dyrhaug.

Bykamp

Hun er arrangementsansvarlig i Rosenborg, og innrømmer at hun ikke liker situasjonen fire dager før Tom Harald Hagen blåser i gang fotballsesongen på Lerkendal.

– Det er litt for lite, og vi håper jo på flere solgte etter hvert ja. Det er to mål for oss nå. Selge flere sesongkort og ikke minst kamp til kamp-salg , sier hun.

Men verst er det at Brann har solgt flere enn RBK. Ifølge tall 100% Sport (se egen faktasak) har innhentet har Brann solgt 7300 sesongkort. Det er 300 flere enn i fjor og 800 flere enn RBK hittil i år.

– Her må trønderne kjenne sin besøkelsestid. Bykampen Trondheim mot Bergen skal vi ikke tape, sier hun.

Nytt tiltak

Til selve kampen mot Brann var det i går formiddag solgt 9000 billetter. Det er et tall Moe Dyrhaug er fornøyd med fem dager før kampdag.

– Vi vet av erfaring at det selges en del sesongkort og ikke minst billetter de siste dagene. I forkant av kampen skal vi også ha «Ukens Kamp» lørdag, som blir en familiefest på Torget, sier hun.

«Ukens Kamp» er Norsk Toppfotballs initiativ til å trekke flere på kamp. Tre timer midt i sentrum på lørdagen, og to timer utenfor stadion på kampdag, skal føre byens befolkning enda nærmere sitt lag. Og det starter altså i Trondheim hvor spillerne selvfølgelig er på plass.

– Tror du smellen mot Viking gjør at folk vegrer seg for kjøp av sesongkort og/eller billett?

–Nei, det tror jeg ikke. Spillerne er revansjesugne, og vil vise at de kan mye bedre. Også er det jo mot Brann, og det tror jeg trønderne vil få med seg. Jeg regner med at salget tar seg opp mot slutten av uka, og tror bare trønderne er trege til å bestemme seg. Men det er klart at Brann-kampen er viktig for det videre salget, sier hun vel vitende om at budsjettet krever 12000 i snitt.

Aalesund topper

Men det er ikke bare Brann som er foran på antall solgte sesongkort. Også Aalesund og Molde har solgt flere, mens Viking og Vålerenga er rett bak.

– Det blir fullt her i år også. Vi har et fantastisk lojalt publikum, og er ydmyke i forhold til den enorme interessen det er rundt klubben, sier Kjell Slinning til bt.no. Han er markedssjef i Aalesund, og kan konstatere at det er solgt 7400 sesongkort av de 10778 plasser som finnes på stadion.

I Molde var det mandag solgt 6852 sesongkort. I tillegg er det 500 i reservasjoner fra bedrifter som har hatt kort tidligere.

– Vi er i en unik situasjon. Både vi og Aalesund har et publikum som virkelig støtter oss. Vi er to klubber som har prestert bra, har begge trenere som virkelig er fargeklatter på hver sin måte, og vi har et veldig stort omland og et nokså stort grunnlag å ta av. Dessuten har vi den interne konkurransen med Aalesund, om å selge mest , sier Lars Outzen, billettansvarlig i Molde.

PS: I fjor var det 12122 tilskuere på RBKs første hjemmekamp mot Stabæk. I 2010 var 14122 på plass i den første runden mot Start. I 2009 var det 17369 mot Vålerenga. Da var serieåpningen 15. mars.