Fotballspilleren Gary Lineker skal ha sagt noe slikt om fotball: «22 spillere løper etter ballen og til slutt vinner Tyskland». I prosessen rundt Ytre ringvei i Kristiansand, kan det nå se ut til at vinnere og tapere følger et velkjent mønster. Vi som bruker området rundt Gråmannen og Kjerrane er skremt over hvordan saken er i ferd med å utvikle seg.

Både bystyret og Fylkesmannens miljøvernavdeling har anbefalt at Ytre ringvei skal gå i tunnel ved Kjerrane. Statens vegvesen går inn for bro. I Fædrelandsvennen 25. september sier assisterende fylkesmann Tom Egerhei at hensynet til naturverdier som går tapt for alltid, må veies opp mot kostnadsaspektet. Vi frykter at Fylkesmannen nå er under press fra sentralt hold om rask gjennomføring av planprosessen og nedvurdering av plagsomme miljøargumenter. Mange bruker dette området daglig. På en kort tur til Gråmannen sist søndag, traff vi cirka 80 turgåere. Vi snakker om rekreasjonsområdet til hele Hellemyr, en bydel med nær 4000 innbyggere. Området brukes også mye av beboere på Tinnheia og Grim.

Vi snakker om rekreasjonsområdet til hele Hellemyr, en bydel med nær 4000 innbyggere.

En motorveibro ved Kjerrane forringer miljøet kraftig, med støy, lukt og støv. Statens vegvesen har utarbeidet støysonekart som skal vise effekten av støy fra broen, men dessverre er disse beregningene villedende. Statens vegvesen har lagt til grunn at terrenget er mykt og dermed absorberer støy. Dette er galt! Vi som er kjent med området, vet at det er fjellvegger på begge sider av tunnelmunningene. Støy fra tungtrafikk vil reflekteres tilbake fra Gråmannen og ut over boligområdet på Hellemyr, og antakelig til Grim og Tinnheia. Støyforholdene bør veie tungt for en tunnelløsning.

Vi forventer at miljøet prioriteres framfor noen millioner kroner.

Hvis broen først blir bygget, vil området være ødelagt for alltid. Vi forventer at miljøet prioriteres framfor noen millioner kroner. Tunnel under Kjerrane er kostnadsberegnet til 80 millioner ekstra, av et budsjett på 8,2 milliarder. Dette er mindre enn én prosent av rammen og må ses som en nødvendig investering for generasjonene etter oss.

Statens vegvesen bruker også argumentet om at tunnel på 3,2 kilometer er uønsket og teknisk komplisert. Norge har allerede 90 tunneler på 3 kilometer eller mer. Tunnelen som er planlagt på den østlige strekningen; Vige-Otra, vil bli på 4,5 km. I spillet om tunnelene ser vi at Gimlekollen/Kongsgård allerede har fått tunnel. Skal Tyskland vinne hver gang eller er det denne gang mulig å håpe på poengdeling?