Formannskapet har enstemmig gått inn for lang tunnel nord for Kristiansand sentrum. Det vil blant annet si tunnel ved Gråmannen, Kjerrane og Hellemyr lysløype.

Men varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF) ser ut til å være villig til å ofre noen av byens fineste turområder, kanskje inkludert nærområdet til Kjerrane sportkapell, for å få på plass Ytre ringveg, og det alt før meklingen har startet! Annerledes kan en ikke tolke hans kommentar til Fædrelandsvennen om at ønsker en å lage omlett, må en knuse noen egg.

Lojal mot formannskapet

Heldigvis er ordfører Arvid Grundekjøn (H) lojal mot formannskapets vedtak, og går til meklingen med formannskapets vedtak som posisjon. Jeg håper virkelig at Grundekjøn, som den drevne forhandleren han er, klarer å minimalisere ødeleggelse av byens turområder på meklingen 7.oktober! Klarer han det setter han et flott punktum for sin ordførergjerning, og gjør fremtidige generasjoner i byen en stor tjeneste!

Vegvesenet ønsker å legge Ytre Ringvei i bro i dagen like vest for Kjerrane. Vegen kan legges i tunnel også her for en merkostnad på 70 — 90 mill kr i følge vegvesenet. Dette er en begrenset kostnad i den store sammenheng og i et langt tidsperspektiv, tatt i betraktning at veg i dagen over postvegen vil være svært ødeleggende.

Veg i dagen her vil gi betydelig støy i store områder: Gråmannenområdet, store deler av Hellemyr lysløype, Kjerraneområdet og Postvegen mellom Kjerrane og Kvislevann. Disse områdene vil bli langt mindre attraktive enn i dag. Områdene brukes mye av folk fra hele byen hele året.

Ofre turområder

Jeg oppfordrer spesielt folk på Grim, Tinnheia og Hellemyr til å våkne, og protestere mot vegvesenets ønske om ofre store deler av bydelens turområder for å spare 70 - 90 mill kr! 7. oktober kan denne saken bli avgjort!

Miljøkonsekvensene for Kjerrane og nærområdet til Kjerrane av disse to alternativene er høyst forskjellige:

Dersom alternativ K3 med veg i dagen ved trailbanen velges vil nærområdet til Kjerrane bli betydelig forringet. Spesielt postveien, Gråmannsområdet og deler av lysløypa på Hellemyr vil bli betydelig støyutsatt. Også Kjerrane og starten på hovedturløypa vil bli påvirket av støy.

Veg i dagen vest for Kjerrane vil også forringe kulturminnet postveien estetisk.

Hovedturløypa Hellemyr - Kjerrane - Strai - Stemmen går i dag i et tilnærmet uberørt friluftsområde i en strekning på ca 20 km. Veg i dagen vest for Kjerrane vil forringe første del av hovedturløypa.

Fysisk aktivitet

Veg i dagen vest for Kjerrane vil punktere ett av byens fineste turområder, et område som i dag er tilnærmet uberørt. Kjerrane er godt besøkt nesten hele året, og brukes som utgangspunkt for turer i nærområdet. Området brukes av store deler av byens befolkning til friluftsliv og fysisk aktivitet. Sletten ved Kjerrane er start/mål for bedriftskaruselløp og orienteringsløp.

Dersom vegen legges i tunell ved trailbanen vil alle de negative konsekvensene som veg i dagen medfører, bortfalle.

Vi ber derfor om at alternativet med tunell ved trailbanen ved Kjerrane velges.