I fjor var det 16732 tilskuere, hvorav 8000 billetter ble gitt bort gratis, på Brann Stadion i seriepremieren Brann-RBK. I år møtes de samme lagene på Lerkendal, men det blir neppe så mange på stadionet som tar nesten 22.000 tilskuere.

— Sesongkortsalget er cirka 6500 billetter, noe som er bak fjoråret på samme tid. Men vi har solgt cirka 9000 billetter til Brann-kampen, og det er normalsalg med tanke på at det er flere dager til kamp , sier arrangementsansvarlig Tove Moe Dyrhaug.

Fjoråret ga 14.505 i snitt på hjemmekamper. I år er det budsjettert med 12.000 i snitt, men kampen mot Brann skal være en kamp som gir flere enn snittet. Også om det årets første.

Ukens kamp

— Alt over 12000 er bonus, og jeg har tro på at vi klarer det. Blant annet har vi ukas kamp, og det blir show på torget lørdag, forklarer hun.

Ukas kamp er Norsk Toppfotballs initiativ til å trekke flere på kamp. Tre timer midt i sentrum på lørdagen, og to timer utenfor stadion på kampdag, skal føre byens befolkning enda nærmere sitt lag.

Dyrhuag har stor tro på at konseptert gir mersalg.

— Det blir en familiefest midt i byen. Spillerne vil være der for autografskriving og en prat. I tillegg skjer det mange forskjellige aktiviteter. Kjempemoro, sier hun.

- Tror du smellen mot Viking gjør at folk ikke vil kjøpe billett?

— Nei, det tror jeg ikke. Spillerne er revansjesugne, og vil vise at de kan mye bedre. Også er det jo mot Brann, og det tror jeg trønderne vil få med seg. Jeg regner med at salget tar seg opp mot slutten av uka, sier hun.

17300 mot VIF

I fjor var det 12122 tilskuere på RBKs første hjemmekamp mot Stabæk (tap 1-2). I 2010 var 14122 på plass i den første runden mot Start (3-3). I 2009 var det 17369 mot Vålerenga.

Da var serieåpningen 15. mars.