KRISTIANSAND: — Nå har vi levd side om side med Master Ferries og Fjord Line de tre siste årene, og føler vi har klart oss greit, sier linjedirektør Odd Grønberg.

Grønberg konsentrerer seg om sitt selskap Color Line, og sier han ikke ønsker å kommentere eventuelle konkurrenters virksomhet.

— Vi holder på med vårt, så får de gjøre sine vurderinger av markedet, og ta sine beslutninger, sier Grønberg.

Prøver seg på nytt

Like før helga meldte NRK at Svein Olaf Olsen, grunnleggeren av Master Ferries, har planer om et nytt ferjeselskap som skal ta opp konkurransen med Color Line året rundt fra førstkommende sommer.

Mandag var Olsen i møte med Kristiansand havn. Her møtte han både havnesjef Stein Haartveit og driftsleder Thomas Granfeldt.

- Hva er det som gjør at du har lyst til dette, så kort tid etter at du solgte deg ut av Master Ferries, Olsen?

— Det er jo alltid gøy å gjenta en suksess, humrer Olsen.

Han sparker mot konkurrenten Color Line, som han mener må få konkurranse så fort som mulig.

— Det er Color Line som indirekte har oppfordret meg til dette, sier Olsen til fvn.no, som betegner seg som en fattig mann med stort pågangsmot.

Kutter hurtigbåt

  • Det er to alternative anløpssteder; Hirtshals eller Hanstholm. Fortsatt mener jeg at det beste anløpsstedet er Hanstholm. Det er kortest vei dit, sier Olsen.

Det er to konkrete ferjer Olsen nå vurderer. De to ferjene er begge allerede i trafikk, men Olsen ønsker ikke å forteller hvilke skip det dreier seg om.

— Jeg har kikket på alternativer. Vi skal ha et skip som kan gå mellom 18 og 20 knop, og det skal være mellom 130 og 150 meter langt, sier Olsen.

Skipene Olsen vurderer vil bruke henholdsvis 3 timer og tre kvarter, og 3 timer og 50 minutter på de 64 nautiske milene mellom Kristiansand og Hanstholm.

Kristiansand havn er positive

Svein Olaf Olsen har også sagt at han vil drive linja året rundt. Dette er som musikk i ørene til Kristiansand havn.

— Dette er midt i blinken for oss, sier havndirektør Stein Haartveit til fvn.no.

Også driftssjef Thomas Granfeldt er positiv til Olsens initiativ.

— Vi er veldig tilhenger av en økt ferjetrafikk over Skagerrak, og vi synes aktivitet er bra. Vi hører på alle som har lyst å etablere seg i området, sier Granfeldt.

Olsen forsøker nå å få 20-30 millioner kroner på plass før finansieringen er i orden.