Kristiansand: — Skulle vi tillate ett rederi å seile kun om sommeren, ville vi ha problemer med å nekte andre å gjøre det samme. Det ville stå i strid med vårt mål om å få mer av godstransporten over på skip, sier Kristiansands havnedirektør Stein E. Haartveit.

Som Fædrelandsvennen meldte i går, ser det ut til å gå for helårsdrift mellom Kristiansand og Nord-Jylland også for Master Ferries, nå som rederiet blir en del av Fjord Line og vil kunne benytte ”Atlantic Traveller.” Dermed unngår Master Ferries å bli utestengt fra Kristiansand Havn, slik havnestyret la opp til tidligere i år – vel å merke i et vedtak hvor ordet ”godstransport” ikke var nevnt.

Hele året

— Intensjonen i saksfremstillingen var imidlertid klar. Vi ønsker ikke å bli en havn som fylles opp av hurtigferjepassasjerer og personbiler om sommeren, og ligger tilnærmet brakk resten av året, understreker havnedirektøren.

Nå er det slik at Color Lines skip ”Christian IV” og ”Silvia Ana” i sum har hatt større passasjerkapasitet per sommerdøgn enn den nye ”Superspeed” vil få. Det bekrefter linjedirektør Odd E. Grønberg overfor Fædrelandsvennen.

— Men begrensningen hittil har ligget på biler, ikke passasjerer. Selv om ”Superspeed” får lavere passasjerkapasitet, får hun større bilkapasitet og en bedre balanse mellom passasjer- og bilplasser. I tillegg kan vi ta unna mer av en stadig økende godsmengde, sier Grønberg.

Bra med konkurranse

Havnedirektør Haartveit ser positivt på begge aktørene:

— Konkurranse er bra, og det er uproblematisk at sommerkapasiteten økes av rederier som opererer på havna hele året.

Han får støtte av havnestyrets leder Else Tellefsen:

— Økt aktivitet er bare av det gode for Kristiansand Havn. Vi trenger penger til å kjøpe store arealer i Vige, dessuten kommer det både andre havneaktører og hele næringslivet til gode.