KRISTIANSAND: — Vi har solgt oss alt for billig. Tallene for fjoråret er ganske røde, det stikker vi ikke under en stol. Akkurat hvor stort tap det ble, får en komme tilbake til når regnskapet kommer, sier Øystein Glad, linjedirektør i Fjord Line.

I skarp konkurranse med Color Line om passasjerene fra Kristiansand til Nord-Jylland, gikk Master Ferries på en smell i fjor. 2006 var også ille med et underskudd på hele 54 millioner kroner. Rederiet var i fjor nødt til å få en pengeinnsprøytning, og det endte med en fusjon med Fjord Line.

Les også: Tar opp kampen med Superspeed

Optimist

Nå er Glad langt mer optimistisk med tanke på den kommende sesongen. I dag starter rederiet opp seilingene til Hanstholm. I første omgang i fredag, lørdag og søndag. Fra 24. april blir det seilinger hele uken. Fullt trøkk settes inn fra 16. juni med tre daglige avganger.

— Vi regner med å gå med svarte tall i år. Vi står langt bedre rustet enn de to foregående årene. Den situasjonen vi er i nå, er noe vi utmerket kan leve med, sier Glad.

Det er flere faktorer som er endret fra i fjor. Color Line har nå bare ett skip på strekningen Kristiansand – Hirtshals. I tillegg er vestlandslinjen til Color Line er lagt ned.

— Tilbudet i markedet er lavere, mens det er ingen grunn til å tro at etterspørselen skal gå ned nevneverdig, poengterer glad.

Flagget ut

Fjord Line har også flagget ut ”Fjord Cat” til Danmark. Det skjedde 13. mars i år.

— Dermed sparer vi antageligvis rundt fem millioner kroner i reduserte kostnader. I tillegg setter vi bort driften av butikken ombord, og vi kommer til å heve billettprisene, forklarer Glad.

Begrunnelsen for utflaggingen er at danske sjøfolk er billigere for rederiet enn norske, samt at Fjord Lines andre skip ”Bergensfjord” også er registrert i Danmark.

Sprengt kapasitet

Administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal, tror også at den begrensede passasjerkapasiteten fra Sør- og Vestlandet på grunn av Color Lines salg og flytting av ferger, vil sikre Fjord Line sorte tall fremover.

— Spesielt i fellesferien vil det være lite passasjerkapasitet på strekningene, sier Fardal, som sier at rederiet har slitt med dårlige tall både i fjor og i forfjor.

OPTIMISTER: Administrerende direktør Ingval Fardal (t.v) og avtroppende linjedirektør Øystein Glad tror på suksess for Fjord Line.

Ryddegutt

Glad kom inn i Masterferries i fjor høst og jobbet med å få kontroll på kostnadene og hale i land fusjonen med Fjord Line.

Nå som ryddejobben er gjort, takker Glad for seg i selskapet.

— Jeg blir i jobben en uke til. Jeg har gjort den jobben jeg skulle gjøre, derfor går jeg nå, sier Glad, som ikke har konkrete planer om hva han skal ta seg til, annet enn å ta seg litt fri i første omgang.

Dette medfører at Fjord Line blir styrt fra Egersund og Bergen og at Ingvald Fardal overtar som direktør for begge linjene.

Sikret fremtiden

Men omorganiserringen berører ikke de 15 ansatte i Kristiansand. Her skal alt ifølge Glad fortsette som før. Den avtroppende linjedirektøren ser lyst på fremtiden for Fjord Line.

— Jeg tror Fjord Line skal kunne leve greit ved side av Color Line. Men vi har også stor respekt for dem og det flotte nye skipet deres. Samtidig er en fordel at vi har et mindre skip som er enklere å håndtere, sier Glad.

Det har oppstått store problemer med å få tømt Color Lines Superspeed ved ankomst til Kristiansand. Folk har sittet i opptil en og en halv times kø for å komme ut av havneområdet.

— Med færre kjøretøy på Fjord Cat, vil det naturlig nok ikke ta så lang tid. Det er allikevel et sterkt behov for å få gjort noe med de trafikale utfordringene i havna så raskt som overhodet mulig, mener Glad.