Se videoreportasje fra fvntv om saken KRISTIANSAND: — Det er Fjord Line som er overtakende selskap, men aksjonærene i Master Ferries viderefører sitt eierskap i det sammenslåtte selskapet. Det legges opp til at selskapet, som får navnet Fjord Line, blir notert på Oslo Børs i løpet av 2009, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Fjord Line gjennomfører nå en rettet emisjon med 150 millioner kroner for å satse på passasjertrafikk mellom Norge og Danmark.

Fjord Line har tidligere vært på randen av konkurs, og i fjor fosset pengene ut av Master Ferries. Nå mener selskapene at de skal stå godt rustet i konkurransen om fergepassasjerene.

Reduserer eierandel

Egersund-investorene Frode og Ole Teigen har ifølge pressemeldingen tilfrørt Fjord Line et tresifret millionbeløp de siste årene. De har eid 99,06 prosent av selskapet, men blir nå vannet ut.

Største eier i Master Ferries har vært kristiansandsinvestor Bernt Mykjåland.

Etter fusjonen skal MS ”Atlantic Traveller” gå mellom Hanstholm og Kristiansand deler av året, mens Master Cat også skal betjene ruten.

Master Ferries har tidligere blitt møtt med klare krav fra havnemyndighetene i Kristiansand om å gjennomføre helårsdrift på strekningen.

Color Line trakk seg

  • Color Lines beslutning om å innstille sin rute mellom Vestlandet og Danmark styrker mulighetene for god lønnsomhet i trafikken mellom vestlandsbyene og Kristiansand og Hanstholm.

Color Line solgte også hurtigfergen Silvia Ana i midten av november i år. Dermed vil Master Cat være det desidert raskeste alternativet over Skagerrak fra Norge. Color Lines nye Superspeed-ferge skal bruke tre timer og ett kvarter fra Kristiansand til Hirtshals.

— Jeg kommenterer ikke konkurrenter, og ser ingen grunn til å gjøre det nå heller. Vi lever vårt liv, og jeg tror vi har gjort noen fornuftige valg i forhold til tonnasje. Så får andre gjøre sine valg, sier Odd Grønberg, linjedirektør i Color Line i Kristiansand.

Ifølge pressemeldingen vurderer også Fjord Line å kjøpe nok et skip for å øke frekvensen ytterligere mellom Sør- og Vestlandet og Danmark.

Administrerende direktør Ingvald Fardal fortsetter som toppsjef, mens Master Ferries-direktør Øystein Glad blir linjedirektør Kristiansand-Hanstholm.

Ingen oppsigelser

Fjord Line har omtrent 170 ansatte, med 50 på land i Bergen, Egersund og Hanstholm. I Master Ferries er det 118 ansatte i sommersesongen og 28 ansatte vinterstid.

— Ingen ansatte vil bli sagt opp som følge av at rederiene går sammen, men bemanningen vil over tid bil tilpasset driftskonseptet for det sammenslåtte selskapet, heter det i pressemeldingen.

Atlantic Traveller har en passasjerkapasitet på 850 og kan ta 45 trailere og 150 personbiler. Master Cat har en kapasitet på 670 passasjerer, 190 personbiler og fire busser.

Les også:

Minus 54 millioner **

Mykjåland på topp

Oppsigelser i Master Ferries

Master Ferries mister tillatelsen**