KRISTIANSAND HAMPA— Vi liker bedre å utfordre en posisjon enn å forsvare den. Ambisjonen er å bli en god nummer to - synlig, merkbar og med overskudd fra og med 2008, sier trekløveret som har samlet seg i Master Ferries' kontorer i ferjehavna i Kristiansand: styreformann Lars Hoven, shippingkonsulent Arve Andersson og administrerende direktør Øystein Glad. (Det er sistnevnte som skal minnes på overskudd-uttalelsen om den ikke slår til.)Navnet Master Ferries er i ferd med å gå over i historien. Selskapet slås sammen med Fjord Line, som har hovedkontor i Bergen og seiler med 1993-bygde «Atlantic Traveller» på Bergen, Haugesund, Egersund og Hanstholm.- «Master Cat» skal fortsatt seile mellom Kristiansand og Hanstholm i sommersesongen. I tillegg arbeider vi med planer om å betjene samme rute med et annet skip utenom «Master Cat»-perioden, opplyser herrene.- Omfatter planene «Atlantic Traveller?»- Ja. KONKURRENTEN.

Bemerkningen om «å utfordre en posisjon» er selvsagt myntet på Color Line, som snart setter sin nye «Superspeed» til godt over én milliard kroner i drift mellom Kristiansand og Hirtshals. At rederiet selger flotte «Color Festival» og legger ned ruten mellom Vestlandet og Danmark, indikerer hvor tungt det satses på «Superspeed.» Hun vil trenge store passasjertall for å forsvare investeringen.Men nå har Color Line fått en kapitalsterk konkurrent å bryne seg på - attpåtil med langt lavere investeringer å forrente. Bak dagens refinansierte utgave av Fjord Line står nemlig brødrene Frode (45) og Ole Teigen (43). Sammen med faren Arne Teigen tjente de Thailand-bosatte egersunderne anslåtte 1,3 milliarder kroner i 2004, da de solgte seg ut av det børsnoterte rederiet Thoresen Thai Agencies.- Teigen-brødrene kommer til å ha over 50 prosent av aksjene i Fjord Line. Nøyaktig andel er ikke klar ennå. De siste formalitetene gjenstår nemlig i forbindelse med en aksjekapitalutvidelse på 150 millioner kroner, som er en del av hele dette opplegget, forteller Arve Andersson. (Sist sett i forbindelse med Eastern Drilling som ble snappet av John Fredriksen, ellers med lang bakgrunn fra Ugland-systemet.) Mykjåland FORTSETTER.

Det hører også med til historien at eierne i Master Ferries heretter blir aksjonærer i Fjord Line. Den største av dem, Bernt Mykjåland, ligger an til å få sju-åtte prosent i Fjord Line, mot 47,3 prosent i Master Ferries Holding AS.- Da har han også gått inn med noen friske penger i kapitalutvidelsen. Ellers er jo Fjord Line notert på Oslo Børs' «venteliste» OTC og har ambisjoner om fullverdig notering i 2009, opplyser Lars Hoven.Samtalene med Fjord Line har pågått siden tidlig i august. I «nye» Fjord Line blir Øystein Glad linjesjef, Teigen-brødrenes våpendrager Ingvald Fardal (53) toppsjef.Tekst: Rune Øidne Reinertsenrune.o.reinertsen@fvn.no - 38 11 32 18