KRISTIANSAND HampaFjord Line øker prisen på de billigste bilpakkene fra 99 kroner i fjor til 199 kroner i år. — Vi har solgt oss altfor billig. Tallene for fjoråret er ganske røde, det stikker vi ikke under en stol. Akkurat hvor stort tap det ble, får en komme tilbake til når regnskapet kommer, sier Øystein Glad, avtroppende linjedirektør i Fjord Line.Med mye dårlig vær og i skarp konkurranse med Color Line om passasjerene fra Kristiansand til Nord-Jylland, gikk Master Ferries på en skikkelig smell i fjor. 2006 var også ille, med et underskudd på 54 millioner kroner. Selskapet var hardt presset, og det endte i en sammenslåing med Fjord Line.- Det var en veldig prekær situasjon, og vi var hardt presset, forteller Glad, som likevel avviser at selskapet var på konkursens rand.Nå er Glad langt mer optimistisk med tanke på den kommende sesongen. I går startet rederiet opp seilingene til Hanstholm. I første omgang med seilinger fredag, lørdag og søndag. Fra 24. april blir det seilinger hele uken. Pluss.

  • Vi regner med å gå med svarte tall i år. Vi står langt bedre rustet enn de to foregående årene, mener Glad.Det er flere faktorer som er endret fra i fjor. Color Line har nå bare ett skip på strekningen Kristiansand - Hirtshals. Vestlandslinjen til Color Line er også lagt ned. Dermed er passasjerkapasiteten fra Sør- og Vestlandet redusert.I tillegg ble «Fjord Cat» den 13. mars flagget ut til Danmark. Det sparer Fjord Line rundt fem millioner kroner i året på i form av lavere lønninger og mannskapet også kan jobbe på danskregistrerte «Bergensfjord». Dermed er nesten hele besetningen om bord dansk. Kabinbesetningen i Masterferries ble sagt opp i fjor, mens det tekniske mannskapet fra Norge ikke ønsket å gå ned til danske lønninger og har tatt seg andre jobber, ifølge Glad. - I tillegg setter vi bort driften av butikkene til et svensk selskap, og vi kommer til å heve billettprisene, forklarer Glad.Alt dette gjøres for å bedre resultatet for selskapet. Skal øke.

  • Med sitt nye skip tar Color Line en større del av godsmarkedet, men vi kan ta en større del av privatmarkeder. Spesielt i fellesferien vil passasjerkapasiteten på strekningene bli satt under press, sier Ingvald Fardal, administrerende direktør i Fjord Line.Fardal forteller at også Fjord Line har hatt to dårlige år, men at det nå ser ut til å gå mot sorte tall på begge linjene. I dag har rederiet syv prosents andel av ferjemarkedet til Danmark. - Målet er å komme opp i 20 prosent, og vi er også på jakt etter enda en ny ferje, forteller Fardal.Etter å ha kommet inn i selskapet i august i fjor, fått ryddet opp og lost Master Ferries gjennom fusjonen, forlater Glad nå ferjeselskapet.- Jeg blir i selskapet en uke til. Jeg har fått gjort den jobben jeg skulle gjøre, derfor går jeg nå, sier Glad, som ikke vil si hva han skal drive med. Tekst: Gert Ove Mollestadgert.ove.mollestad@fvn.no - 38113234