Kristiansand HampaKlokken 13.00 i går la Fjord Lines ferje til kai i Kristiansand. «Bergensfjord» skal seile tur-retur Hanstholm hver torsdag og lørdag i vinterhalvåret.Med plass til 850 passasjerer ønsker selskapet å levere et folkelig, moderne og serviceinnstilt ferjetilbud. Målet er å kapre 20 prosent av markedet. I dag har de sju. — Vi sier ikke at vi skal bli nummer en, men vi har som mål å bli nummer to. En god nummer to, sier Øystein Glad, linjedirektør i Fjord Lines, selskapet som fusjonerte med Master Ferries AS ved nyttår. KONKURRENT.

Alt av restauranter, tax free, lekerom og lignende er samlet på et plan. Det er noe av det kapteinen liker best. - Det gjør ferjen mer folkelig og koselig. Vi er også en liten besetning. Det gjør at vi får en bedre kontakt med passasjerene, noe jeg tror enkelte savner litt andre steder, sier han. Hos konkurrenten Color Line dreier det meste seg om det nye skipet «SuperSpeed» som tar sin første rutetur 29. februar. Også Odd Grønnberg, linjedirektør i Color Line, har fullt fokus på nyeskipet. Men med «Bergensfjord» liggende utenfor vinduet, kan han ikke unngå å legge merke til nykommeren. Han ønsker konkurrentene velkommen, men presiserer også at Color Line har to daglige avganger gjennom hele året. UTVIDET.

Havnemyndighetene i Kristiansand krevde i fjor at Master Ferries utvidet tilbudet sitt til å gjelde hele året, ikke bare sommermånedene. Ferjeselskapets fusjon med Fjord Line ga et styrket tilbud fra Kristiansand, og Ingvald Fardal, administrerende direktør i rederiet, innrømmer at fusjonen gjør det lettere for Fjord Line å nå målet om en markedsandel på 20 prosent. Den 15 år gamle «Bergensfjord» vil være i rute fra oktober til april. I sommermånedene går «Fjord Cat», tidligere «Master Cat», som vanlig. Kanskje blir det også flere avganger i fremtiden. - Vi har et ønske og et mål om å få en tredje ferje innen 2008, avslutter Glad.Tekst: Kari Lea Hennestadkari.lea.hennestad@fvn.no - 38113206Se bildeserie