Flere og flere politikere har nå forstått at størst læringsutbytte for elevene skjer der det er mer enn én pedagog i klasserommet.
Undertegnede jobber i barneskolen, og vet at innlæring av basiskompetansen er svært avgjørende for barns videre utvikling i skole/samfunn. Vi bygger grunnmuren — både faglig så vel som sosialt!! Til dette viktige arbeidet er det helt nødvendig med nok tid og flere pedagoger i timene.
Jeg forstår bare ikke at dette er helt logisk, og hvorfor ikke politikerne har sørget for dette for lengst!! Det sitter mange barn på skolene som ikke mestrer ukas mål i for eksempel matte, norsk og engelsk, bl.a fordi lærerne ikke har tid. Da hjelper det lite med spisskompetanse. Er det ikke derfor logisk at flere pedagoger vil føre til:
• økt læringsutbytte.
• tid til individuelt tilpasset undervisning (sterke/svake).
• redusert forekomst av mobbing.
• bedre klassemiljø.
• tid til elevsamtaler.
• foreldresamtaler.
• At flere får hjelp .
Nyttig å vite for politikerne:
I en «helt vanlig» klasse fra 1. tinn kan man ofte ha elever med:
• lese/skrive vansker.
• matematikk vansker.
• atferdsvansker/sosial tilpassing.
• elever som «kan alt» - må ha større utfordringer.
• konsentrasjonsvansker.
• behov for en frokost.
• skilsmisseproblematikk.
• omsorgssvikt.
• diagnoser.
• traumer.
• et annet morsmål (språkvansker).
• etc...
Det er svært ulønnsomt og ikke bygge grunnmuren forsvarlig, og ekstremt kostbart å reparere senere i livet!!
Undertegnede synes det er fantastisk å jobbe med barn i skolen, men pedagoger må få mer tid til hvert enkelt barn. Alle må oppleve mestring, og få mulighet til å utvikle god kompetanse og selvtillit. La lærere få være lærere, vi vil så veldig gjerne!!
For 28 år iden da jeg begynte i faget mitt så var jeg lærer. Nå er jeg alt mulig!!!