Flere og flere politikere har nå forstått at størst læringsutbytte for elevene skjer der det er mer enn én pedagog i klasserommet.

Undertegnede jobber i barneskolen, og vet at innlæring av basiskompetansen er svært avgjørende for barns videre utvikling i skole/samfunn. Vi bygger grunnmuren — både faglig så vel som sosialt!! Til dette viktige arbeidet er det helt nødvendig med nok tid og flere pedagoger i timene.

Jeg forstår bare ikke at dette er helt logisk, og hvorfor ikke politikerne har sørget for dette for lengst!! Det sitter mange barn på skolene som ikke mestrer ukas mål i for eksempel matte, norsk og engelsk, bl.a fordi lærerne ikke har tid. Da hjelper det lite med spisskompetanse. Er det ikke derfor logisk at flere pedagoger vil føre til:

• økt læringsutbytte.

• tid til individuelt tilpasset undervisning (sterke/svake).

• redusert forekomst av mobbing.

• bedre klassemiljø.

• tid til elevsamtaler.

• foreldresamtaler.

• At flere får hjelp .

Nyttig å vite for politikerne:

I en «helt vanlig» klasse fra 1. tinn kan man ofte ha elever med:

• lese/skrive vansker.

• matematikk vansker.

• atferdsvansker/sosial tilpassing.

• elever som «kan alt» - må ha større utfordringer.

• konsentrasjonsvansker.

• behov for en frokost.

• skilsmisseproblematikk.

• omsorgssvikt.

• diagnoser.

• traumer.

• et annet morsmål (språkvansker).

• etc...

Det er svært ulønnsomt og ikke bygge grunnmuren forsvarlig, og ekstremt kostbart å reparere senere i livet!!

Undertegnede synes det er fantastisk å jobbe med barn i skolen, men pedagoger må få mer tid til hvert enkelt barn. Alle må oppleve mestring, og få mulighet til å utvikle god kompetanse og selvtillit. La lærere få være lærere, vi vil så veldig gjerne!!

For 28 år iden da jeg begynte i faget mitt så var jeg lærer. Nå er jeg alt mulig!!!