Uforståelig er det, at elevene kan komme for sent uten noen form for straff. Det er vanlig at elevene kommer for sent. Det betyr ingenting, hvis elever uteblir fra en time. Ideen er at elevene alltid senere kan få den fornødne lærdom.

Helt uforståelig er det at elevene er på Internett i timene, hvor de kan spille spill, være på YouTube eller Facebook. Det er lett å velge spennende underholdning, spesiell hvis læreren underviser i noe som krever konsentrasjon for å forstå. Barn kan aldri overskue konsekvensene av ikke å følge med, ta fri eller å ødelegge klasseundervisningen. Barn og ungdom kan aldri ta ansvar for egen læring for de mangler kontroll av impulser.

Elendig læringsstrategi

Det er innlysende, at det gir elendig læringsstrategi, som er nødvendig på universitet og andre utdannelsesinstitusjoner, når elever er vant til å komme for sent og mangler evnen til å holde fokus på litt kjedelig undervisning. Det er klart at det er høyt utdannede foreldre som kan gi gode læringsstrategier til barnene som blir vinnere i utdannelse, når elevene ikke kan få gode læringsstrategier fra lærere i skolen.

Gruppearbeid krever motiverte elever og veldig god planlegging for å bli en suksess.

Det gir lite mening med gruppearbeid i skolen. Gruppearbeid krever motiverte elever og veldig god planlegging for å bli en suksess. Når babyer ser en annen baby gå, vil de også med stor sannsynlighet få denne evne. Men når det er snakk om å knekke koden til å skrive, lese og regne, må det gjøres selvstendig. Når det er snakk om å forstå intellektuelt krever det tid og ro for eleven selv, som ikke kan overføres visuelt.

Starte dagen med lekser

En overraskende idé for de svakeste elevene er å starte dagen med å gjøre lekser. De første timene skal brukes til å hjelpe elever til å knekke koden i fag som eleven selv foreslår. Man kan opprette forskjellige leksegrupper med lærerstyring etter fag som hver elev fritt skal velge å være i. Tilsvarende kan man gi fordypning til faglig sterkere elever.

Man kan opprette forskjellige leksegrupper med lærerstyring etter fag som hver elev fritt skal velge å være i.

Konklusjonen er å si farvel til fri Internett for elevene i undervisningstiden. Man kan alternativt bruke eksempelvis Kurio til å styre adferd med Internett. Elevene skal lære å komme i tide — så straff må innføres. Si farvel til gruppearbeid og si velkommen til leksearbeid hver morgen, når elevene er mest våkne. Barn og unge kan aldri ta ansvar for egen læring.