Oppvekststyrets leder i Kristiansand, Mette Fimreite Roth, vil ha en evaluering av lærerne i skolen. Det er viktig, men nåer bør det skje?

Når en lærer har tatt sin eksamen etter 4-5 års utdanning, er det for seint å evaluere. Evalueringen burde skjedd før han starta studiene. Ingen burde studere til lærere før det hadde prøvd seg som en slags assistenter i skolen. Du vil fort se om de har evne til å få kontakt og behandle barn og ungdommer. Er de interessert i arbeidet, har de tålmodighet, eller ønsker de å bli lærere for å få et yrke med greie ferier?

Udugelige lærere

Hvis sakkyndige vurderer slike assistenter, er jeg sikker på at tallet på udugelige lærere vil bli kraftig redusert. Det har dessverre vært slik at karakterer og kunnskapsprøver har vært opptaksgrunnlag for de som vil komme inn på lærerskolene. Har du karakteren 4 i hovedfagene, er du sikker på å komme inn. Mitt råd: Lag en ordning så en får sortert ut som ikke passer for læreryrket, før de begynner med utdanningen.

Tre lærere får kanskje 20.000 kroner mer i lønn enn de andre lærerne. Hva med de lærerne som ikke rakk opp?

I det siste har de begynt med noen nytt i skolen: Resultatlønn. Ekstra lønn til dyktige lærere som får gode resultater i sine klasser. Hva gjør det med miljøet på skolen? Tre lærere får kanskje 20.000 kroner mer i lønn enn de andre lærerne. Hva med de lærerne som ikke rakk opp? Det skaper et skille i lærerkollegiet som blir en belastning for fellesskapet. Et godt fellesskap er en forutsetning for et godt resultat. Se hva en flokk norske jenter har oppnådd i langrenn de siste årene. De er i verdenstoppen og er gode venner som holder sammen. De trener sammen og oppmuntrer hverandre. Resultatlønn til noen flinke lærere, splitter personalet på skolen. Alle lærerne har ansvar for at skolens mål blir nådd, og må behandles likt. Jeg tror resultatlønn i skolen ødelegger mer enn den hever kvaliteten.

Resultatlønn

I Oslo får lærere og rektorer resultatlønn når skolens resultat er godt på de nasjonale prøvene. Det blir fortalt og bekreftet av folk som arbeider i Osloskolen at svake elever blir bedt om å holde seg hjemmeprøvedagen for å heve skolens resultat. Har vi glemt: Alle barn er like verdifulle, og i skolen skal de møtes på de evnenivå de er. De skal få en undervisning som passer den enkelte, og alle elevene er en del av klassen.

De skal få en undervisning som passer den enkelte, og alle elevene er en del av klassen.

Min konklusjon må bli: Resultatlønn. Slutt med det tullet, det er galskap! Gjør arbeidsforholdene slik i skolen at dyktige ungdommer gjerne vil bli lærere, og ønsker å bli i skolen. Da kommer kanskje også noen av de 40.000 lærerne som har søkt andre yrker, tilbake til skolen.