Åse Løvdal

Her kan du lese artikkelen der Mette Roth foreslår fast evaluering

Mitt første spørsmål blir HVORFOR vil hun evaluere. Jeg er overrasket og noe forundret over dette forslaget.

Jeg vil svare på min kritikk av dette ved først å se tilbake på den kraftfulle lærerstreiken i fjor.

Den streiken handlet om noe langt mer enn en binding av arbeidstid. Streiken avdekket en stor tillitskrise i norsk skole.

Dette ble en streik som utfordrer hele skole-Norge

Hadde ikke tillit til arbeidsgiver

Lærerne hadde ikke lenger tillit til at deres arbeidsgiver ønsket det beste for norsk skole. Lærerne var lei av å bli diskutert uten at de var med på diskusjonen, de var lei av å høre at de ikke gjorde jobben godt nok og de var lei av at alle hadde svaret på hva som måtte gjøres med norsk skole.

De hadde altså ikke lenger tillit til at arbeidsgiveren ønsket en faglig sterk profesjon. De så ikke mye til tilliten, men opplevde mye kontroll.

Norske lærere satte foten ned for en langvarig, negativ utvikling i norsk skole som ikke elevene tjente på. Dette er en utvikling som har svekket lærerrollen og lærerne som selvstendige profesjonsutøvere. Norske lærere trodde ikke lenger på at arbeidsgiverne ønsket en faglig, sterk og ansvarlig profesjon som gjorde jobben sin og ville elevens beste.

Nå er det opptil den enkelte kommune å gjenoppbygge tilliten igjen, lytte til lærerne og sørge for at skolen får utvikle seg som et godt sted å være for både elever og lærere.

Når denne tilliten skal bygges opp igjen, så hviler det et stort ansvar på oss politikere. Jeg er nyvalgt bystyremedlem i Arbeiderpartiet, tidligere tillitsvalgt i Utdanningsforbundet og dette var noe av min motivasjon for å gå inn i lokalpolitikken.

Gi lærerne tillit

Et viktig læringsmål i skolen, det er å lære elevene at tillit og respekt det gjør en seg fortjent til gjennom handling. Da er ikke evaluering mitt svar på å gjenreise denne tilliten. Det er heller ikke Arbeiderpartiets svar. Arbeiderpartiets svar er å gi lærerne tillitt og støtte til å være gode og tydelige ledere og fagpersoner.

Lærerne evaluerer seg sjøl hver eneste dag, alene eller sammen med kollegene. Lærerne lærer av egen praksis og de deltar aktivt i utviklingsarbeid på egen skole (blant annet gjennom FLIK).

Lærerne bruker hele tiden sitt profesjonelle skjønn i arbeidet med undervisningen.

Rektor har ansvar for å vurdere og veilede lærerne. Lærerne har lovpålagte samtaler med alle elever og alle foresatte. Vi har elevundersøkelser og foreldreundersøkelser som settes fokus på lærernes arbeid.

• Hvorfor vil Mette Roth evaluere lærerne? Det mest nærliggende svaret på dette ut i fra intervjuet er at ikke lærerne er gode nok. Det kan i alle fall oppleves sånn av lærerne.

Jeg vil i dette innlegget vise til tre forskjellige sitat som illustrer noe av det jeg nå har vært inne på:

• Den finske skolen

Mange mener vi må sikte mot å bli som den finske skolen. De har klart å skape en skole som oppleves meningsfylt for elever, lærere og det finske samfunn.

Professor Pasi Sahlberg i Finland har blant annet sagt følgende:

«Vi må gi ansvar og tillit til den enkelte skole. I stedet for kontroll må vi etablere samarbeid»

«Hvordan vi evaluerer lærerne våre? Vi snakker aldri om dette. Det er helt irrelevant i vårt land. I stedet diskuterer vi: Hvordan kan vi hjelpe de?»

• Lærer fra streiken i 2014:

«Den dagen jeg blir fratatt tilliten til at jeg kan løse en oppgave, da forsvinner også lysten til å løse den»

• Lærer fra streiken i 2014:

«Å bli møtt hver dag med mantraet — vi må ha bedre lærere - det gjør noe med meg. Det gjør også noe med samfunnets holdninger til meg. Dere har skapt en lærerforakt som kanskje er nyttig i valgkampsammenheng, men svært lite formålstjenlig om dere tenker at respekten for mitt yrke skal øke».

Jeg sitter igjen med mange flere spørsmål enn svar etter utspillet til Mette Roth!

• Hvilke yrkesgrupper evalueres? I følge Mette Roth gjelder det alle yrkesgrupper?

• Hvem skal evaluere lærerne og når?

• Hva gjør dette med læreryrkets status og den manglende rekrutteringen til yrket?

En ny tidstyv

Det snakkes mye om tidstyvene i skolen. Lærerne bruker i dag for mye tid på blant annet dokumentasjon, rapportering og møter. De bruker for lite tid på tilbakemelding til elevene, forarbeid, kompetanseutvikling og planlegging sammen med de andre lærerne.

Dette blir en ny tidstyv i skolen.

Som politikere har vi et stort ansvar for skolen i vår kommune. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen fra Høyre sa følgende på et valgkampmøte i Utdanningsforbundet:

«Det sterkeste vern mot klåfingra politikere er en sterk profesjon!»

Som politikere må vi vise tillit og støtte til lærerne, gi de økonomiske rammer og la fagfolkene gjøre jobben. La lærerne være lærere!