I et oppslag i avisen 25.9 tar hun til orde for en omfattende evaluering av lærerne. Jeg har forståelse for at hun ønsker at elevene skal ha best mulig lærere, men det ser ut som hun glemmer at lærerne har krav på et best mulig arbeidsmiljø. Arbeidsmiljølovens § 4-1 slår fast at «arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas». Da er mitt spørsmål til Roth: blir en slik integritet og verdighet ivaretatt gjennom en kontinuerlig evaluering?

Les også: Vil ha fast evaluering av lærere

Arbeidsgivers tilrettelegging

Etter AML § 4-2stilles det krav til arbeidsgivers tilrettelegging av arbeidet. Det heter i § 4-2 (2) b: «det legges vekt på å gi arbeidstaker mulighet til selvbestemmelse, innflytelse og faglig ansvar». Mener Roth at et omfattende evalueringsregime vil legge vekt på slike muligheter?

En slik foreslått evaluering er å oppfatte som et kontrolltiltak. AML § 9stiller krav til at slike kontrolltiltak drøftet med de ansatte og at slike tiltak jevnlig evalueres. De kan ikke ensidig innføres gjennom et politisk vedtak! I det minste må de være drøftet med tillitsvalgte og verneombud og helst blitt behandlet i arbeidsmiljøutvalget.

Roth går så langt som å uttale at den foreslåtte evalueringen kan føre til oppsigelse av udugelige lærere. Etter AML § 15-7kreves det at oppsigelse skal være saklig begrunnet. Jeg mener en påstått udugelighet i seg selv ikke er en saklig begrunnelse. Det heter i AML § 4-2 (2) b at arbeidsgiver plikter at «arbeidet organiseres og tilrettelegges under hensyn til den enkelte arbeidstakers arbeidsevne, kyndighet, alder og øvrige forutsetninger». I mine ører er kyndighet og dugelighet synonymer, så dette må bety at en oppsigelse på grunnlag av udugelighet langt på vei vil være i strid med loven! Her er det arbeidsgivers plikt å sørge for veiledning og hjelp og eventuelt kunne tilby annet egnet arbeid.

Grove pliktbrudd

Avskjed kan etter AML § 15-14bare skje ved grove pliktbrudd. Det å være udugelig kan knapt sies å være et slikt pliktbrudd, da må det eventuelt påvises at en bevisst og med foresett gjør en dårlig jobb!

Heller ikke lærere makter å være på topp hele tiden. Det betyr at mange vil ha perioder da de ikke er i stand til å yte fullt ut på grunn av sykdom eller en vanskelig livssituasjon. I slike situasjoner vil det være umenneskelig å true med oppsigelse fordi en ikke kommer godt ut av en evaluering.

Mette Roth må ikke bli så opptatt av å skape en god skole at hun glemmer plikten til å skape et godt arbeidsmiljø for de som har sitt arbeid der! Det gjelder også for dem som av en eller annen grunn ikke klarer alle krav som blir stilt!