Torstein Vehusheia

Og da er det ikke så rart at mange heller mot det første valget. Men bildet er større og mer komplekst enn dette.Kristiansand er den byen i Norge som har opplevd størst økning i bilbruk i de senere årene. Man kan spørre seg hvorfor denne veksten i bilbruk skjer nettopp i Kristiansand. Er dette fordi vi er latere enn andre? Eller er det fordi vi har så mange parkeringsplasser i Kvadraturen? Vi som liksom skulle være sykkelhovedstaden her i landet. Sannheten er at vi både sykler og kjører bil mer enn de fleste av våre landsmenn. Vi forflytter oss simpelthen mer enn andre fordi vi over lengre tid har drevet med klønete byutvikling som har ført til at ulike funksjoner ligger separert og spredt. Kontorbygg og handlesenter ligger ikke i nærheten av der folk bor, slik de skal gjøre i en by. Og boligområder bygges ikke ut på en måte slik at de får et sentrum med nærmiljøfunksjoner. I Kristiansand har det vært et politisk ønske om å plassere handel og kontorarbeidsplasser langt borte fra der folk bor og gjerne langs en motorvei.

5000 nye boliger ved Hamrevann

Trenden ser ut til å fortsette. Byen sprer seg raskere enn noen gang tidligere i historien. Hvis dagens kommuneplan blir realisert så vil vi få 5000 nye boliger ved Hamrevann, 12 km i bil fra sentrum i retning Lillesand, 1000 nye boliger ved Kroodden ca 12 km utenfor Kvadraturen i retning Søgne, 1000 nye boliger i Lauvåsen, ca 8 km fra byen, og 2000 boliger ved Drangsvann, ca 7 km utenfor byen. Det er en utopi at alle disse boligene primært skal betjenes med kollektivtransport.

Hvis vi bruker et forsiktig anslag med 3 bilturer per person per døgn, og 2,5 personer per boenhet, så vil disse nye boligene generere ca 70.000 bilturer per dag.I tillegg til disse boligområdene planlegges det en ytterligere utvikling av Sørlandsparken. Dette området har til nå ikke hatt parkeringsrestreksjoner. Tvert imot så har kommunen her satt en minimumsgrense hva angår parkeringsdekning. De mange, store parkeringsplassene i Sørlandsparken har etter hvert gjort at avstandene er blitt så store at om man ankommer med kollektivtransport her så må man måtte ta buss innad i området for å komme seg fra den ene siden til den andre. Det er i dag ca 5000 arbeidsplasser i Sørlandssparken. Ved Strømsheia er det planlagt 4000 kontorarbeidsplasser. Dette området ligger kloss inntil E 18 og er ikke spesielt attraktivt å ankomme verken som syklende eller gående.

Mer kø

Politikerne i denne byen er ikke dumme og ønsker seg ikke mer kø, bomring og rushtidstrafikk. Det er imidlertid tatt mange ukloke politiske beslutninger når det kommer til by— og arealplanlegging, og politikerne har vært lite villige til å ta inn over seg eksterne, faglige råd. Det har heller ikke vært kultur i byen for å tenke strategisk og langsiktig. Det har derimot vært en ukultur her ved at de utbyggerne som har drevet sterk nok lobbyvirksomhet får utbyggingsplanene sine godkjent uavhengig av om planene gavner byen som helhet eller ikke.

Det at vi nå får et parkeringshus under Torvet (godkjenningen av rammetillatelsen kom i forrige uke) er en konsekvens av flere 10-år med byspredning. Parkeringshuset gir oss en mer effektiv trafikkavvikling og vil gjøre Kvadraturen bedre rustet til å ta mer av byveksten som vi vet kommer. Det vil samtidig gjøre det mer attraktivt å bo i byen fordi vi kan gjøre enkelte gater bilfrie. Dersom Kvadraturen skal være levende må vi ha flere boliger, flere barnehager, barneskole og utendørs tilbud for folk i alle aldre. For å ha en levende by trenger vi attraktive gater og byrom. I utvalgte gater skal det kunne være mulig leke spark på boks og sisten.Vi mennesker blir syke i blant. Og er man syk så hjelper det ikke å ignorere dette og leve som før. Man må ta grep. Kristiansand sliter for tiden med helsen. Sykdommen er byspredning, og et av symptomene er et unormalt stort behov for flere parkeringsplasser. Kristiansand vil bli sykere dersom den gjeldene kommuneplanen og regionplanen blir realisert fordi den åpner opp for ytterligere byspredning. Byen må derfor forberede seg på å ta mange grep for å bli frisk. Et parkeringshus under Torvet er et av grepene. En effektiv sykkeltrasé fra Vågsbygd til Sørlandsparken/Randesund et annet. En markagrense som hindrer ytterligere byspredning et tredje. Restriksjoner i Sørlandsparken et fjerde. En satsing på et attraktivt kollektivtilbud som gjøres både effektivt og rimelig et femte.

Strategisk planlegging

Å starte strategisk planlegging i sentrale områder i de mest folkerike bydelene der vi kan få inn både konsentrert boligbebyggelse, kontorarbeidsplasser og handelsvirksomhet er et sjette. Gjør man disse grepene så vil det bli enklere for flere å leve et dagligliv uten bilavhengighet.

PS: Trollvegg er ansvarlig søker og ansvarlig prosjekterende for parkeringskjelleren.