Det er ikke mange som tar buss til Sørlandsparken, men det kan endre seg med flere bommer. Murtaza Mukhatar og Glenn Martiniussen var blant de få som tok bussen fredag. Foto: Heida Gudmundsdottir
Ordfører i Kristiansand, Arvid Grundekjøn, leder arbeidet med den nye bymiljøavtalen som skal avløse dagens bompengeordning. Han varsler ny plassering av bomstasjoner og økte satser. Men hverken han eller fylkesordfører Terje Damman, vil si noe om hvor smertegrensen går. Antall bommer og satser blir bestemt gjennom forhandlinger med staten. Foto: Kjetil Reite

Bompengene må opp i over 40 kroner, kollektivtilbudet må tredobles og det må etableres flere bomstasjoner.

Begrunnelsen for bomstasjoner rundt Sørlandsparken, er blant annet at det trengs en jevnere fordeling av belastningen, slik at ikke kun Kvadraturen får bomring. Torfinn Klungland fra Nodeland tror prisen må opp i 50 kroner for at han skal la være å dra til Sørlandsparken. Her sammen med døtrene Ida Marie og Anne Turid. Foto: Heida Gudmundsdottir

Dette er noen av tiltakene som trengs for å nå målet om ingen vekst i biltrafikken, ifølge en rapport fra Urbanet Analyse.Flere bomstasjoner betyr bom også rundt Sørlandsparken.

— Det er ikke to streker under svaret, men vi har diskutert dette og er enige om at det må være en større likebehandling når det gjelder plassering av bomstasjoner. Det berører også Sørlandsparken, sier Arvid Grundekjøn (H), ordfører i Kristiansand.

Anbefaling

Grundekjøn leder arbeidsgruppa som jobber med å utforme bymiljøavtalen som skal avløse dagens bompengeordning.

Fylkesordfører Terje Damman (H) sitter i samme gruppe.

— Vi ser på flere alternativer, og i det bildet er Sørlandsparken inne som et av flere elementer. Men vi har altså ikke konkludert ennå, sier han.

— Gjennomgangen vi foretar betyr også at dagens stasjoner kan flyttes, for eksempel den på Grim, sier Grundekjøn.

Nullvekst i biltrafikken er en forutsetning for å få penger til viktige prosjekter som firefelts over Gartnerløkka. Spørsmålet er hvilke tiltak som må til.

— Målet om nullvekst ligger klart, men det er ikke satt krav om virkemidler. Så det er dumt å hoppe på et virkemiddel nå uten å ha hatt en skikkelig gjennomgang, sier Grundekjøn.

Restriktivt

Men rapporten er likevel klar på at man ikke når målet kun ved å satse på sykkel, gange og kollektiv. I tillegg til de nye bomstasjonene, må bompengene opp i mellom 40 - 50 kroner i rushtiden.

Grundekjøn vil ikke si hvor hans grense går.

— Vi tenker også på de familiene som skal leve med de nye bomsatsene, og det går en smertegrense. Vi kan ikke nå si hvor den går, men får vi en tøff diskusjon med staten, må vi tenke gjennom om det er prosjekter som skal vente, sier Grundekjøn.

Gartnerløkka, sykkelekspressvei, bro til Eg og økt kapasitet på kollektiv er det som først skal finansieres i den nye ordningen. Deretter følger flere sykkelveier, ytterligere økning i kollektivtilbudet og tiltak som opprusting av Havnegata og ny E 39. ## Parkering

Urbanet Analyse konkluderer med at tiltakene arbeidsgruppa har lansert nå (se fakta) er tilstrekkelige for å oppnå nullvekst. Men forutsetningen er at man også har tiltak innen parkering og arealbruk.

— Vi har fått et mye bedre bilde av hvordan vi ligger an. Vi kommer også til å legge inn tiltak på areal og parkering, men disse er ennå ikke klare, sier Jo Viljam Drivdal, prosjektleder for bymiljøavtalen.

— Har bom rundt Sørlandsparken blitt mer aktuelt?

— Det er en del av det å få et mer rettferdig bomsystem og er en veldig aktuell problemstilling. Hvis vi skal demme opp for trafikkvekst i hele området, er det nødvendig med ekstra bommer.

Areal

Arvid Grundekjøn mener rapporten bare er et av flere innspill de tar med seg før de går i forhandlinger med Samferdselsdepartementet. Han minner om at rapporten ikke har drøftet effekten av for eksempel flere arbeidsplasser langs metroaksjen og urbanisering.

— Kvadraturplanen legger opp til en tredobling av antall innbyggere. Mange av disse vil ikke en gang ha bil. Slike urbaniseringstiltak reduserer bilbruken og dette er ikke analysert, sier Grundekjøn.

Wachiya Foss bor på Lund og tror netthandel kan bli et alternativ hvis det blir for dyrt å dra til Sørlandsparken. Her sammen med Simon Hamelink og Kevin Hamelink. Plassering av bomstasjoner rundt Sørlandsparken er en del av debatten om hva som må til for å unngå trafikkvekst. Foto: Heida Gudmundsdottir

— Kan bety at jeg handler på nettet i stedetBomstasjoner skal hindre folk i å ta bil, men effekten kan også bli at de dropper å handle i Sørlandsparken og heller velger nettet.

— Det kan hende. Det er mange butikker som har gode tilbud på nett, både klær og elektronikk, sier Wachiya Foss fra Lund som er i Sørlandsparken sammen med familien.

De mener været er en like viktig begrunnelse som bompenger når de skal velge hvor de handler. Det samme sier Torfinn Klungland fra Nodeland.

— Vi bruker både Kvadraturen og Sørlandsparken. Spesielt når det er fint vær er det veldig koselig å dra til sentrum.

— Hva måtte prisen for en plassering vært om du skulle droppe Sørlandsparken?

— Da tror jeg det måtte ha kostet 50 kroner, sier han.

Det er mange biler på parkeringsplassene og nesten ingen mennesker på bussholdeplassene i Sørlandsparken. Men noen unntak er det.

— Jeg har solgt bilen. Det ble for dyrt med bompengene, sier Glenn Martiniussen som bor i Tømmerstø.