Med andre ord for Kristiansand blåblå bystyres vedtak om å rive byens hjerte ut, skyfle restene av byens fedre i en massegrav i Vågsbygd, og vandalisere den siste rest av Christian Kvarts byplan bare for at utbyggingsfantomene skal få tjene penger. Det er miljøvennlig, det!

For: — Det er viktig å se dette i en større sammenheng. Med en god fortetting i Kvadraturen og gjennomgang av den totale parkeringssituasjonen i Kristiansand, kan en slik utbygging være fornuftig, sier hun.

Fornuftig?Så la meg kort få repetere:

Kristiansand har allerede 10.000 parkeringsplasser, flere enn både Stavanger, Trondheim og Bergen - bare Oslo har flere. Parkeringshuset Likkjelleren vil påføre skattebetalerne en utgift på 118.8 millioner kroner på 25 år, fordelt på 18.8 millioner til nedkjørsler og 4 millioner x 25 år i tapt parkeringsavgift. Gyldengården med sine 310 plasser har bare 72 prosent belegg i tiden 12-15, og har plass til 90 biler til.Utenom denne tiden er belegget nede i 15-30 prosent. Slottet med sine 400 plasser har bare 55 prosent belegg i tiden 12-15 og har plass til minst 120 biler til. Børsen med 60 plasser har et belegg på 40 prosent i den travleste tiden. Kilden med 400 plasser står tomt om dagen.

Folk parkerer mindre, inntektene fra gateparkeringen gikk ned med 4.3 prosent i fjor. Bosone- og næringsparkeringen gikk ned med 14 prosent, løkkeparkeringen med to prosent.

Kristiansand parkeringsselskap overførte i fjor 4.8 millioner kroner til bykassa, et beløp som vil bli kraftig redusert når Likkjelleren stjeler selskapets kunder. Og nå lanserer de blåblå endog idéen om å stenge andre parkeringshus for at Jon Bjørgum & co skal få kundene helt frem til sine dører på Torvet. Javel, så skal kommunen tape enda mere penger. Skattebetalerne tar regningen.

Dessuten: Den sveitsiske kleskjeden som Jon Bjørgum nå bruker som brekkstang for å få bygget Likkjelleren på ekspressfart, vil selvsagt bare holde ut i Kvadraturen i et par år før den som alle andre flytter til Sørlandssentret. Og amatørene som skal drive Likkjelleren parkeringshus kommer til å overlate parkeringen til utenlandske selskaper i løpet av få år.

Innlegget er forkortet. Red.