Vi har de siste 100 år har hatt betydelige klimaendringer, men liknende og mer omfattende endringer har skjedd tidligere. Alt tyder på at CO2 har en oppvarmingseffekt på bare 0,5 — 1 grader og at det meste har funnet sted. Det er ikke bevist at klimaendringene først og fremst skyldes utslipp av menneskeskapt CO2 til luft.

Hansson vil strupe norsk oljeproduksjon og avvikle den i løpet av 20 år. Den norske oljeindustrien er svært miljøbevisst, den er blant verdens reneste, har verdens høyeste CO2-avgift, verdens strengeste miljøregler, den jobber kontinuerlig med effektivisering og den bidrar med hver 4. krone på statsbudsjettet.

Verden er avhengig av olje og gass i dag, og vil trenge like mye i 2040. Vår olje- og gassutvinning slipper ut mindre CO2 enn ett enkelt av de største kullfyrte verkene i USA. Globalt bygges ett kullfyrt verk i uken og alle forstår at en utfasing av norsk olje og gass, og en nedbygging av leverandørindustrien, vil være uten klimamessig virkning. Leverandørindustrien gir oss titusenvis av arbeidsplasser her i Agderfylkene, og må ha gode og forutsigbare rammevilkår.

Når oljeprisen faller må vi utvikle stadig bedre og mer kostnadseffektiv teknologi for fortsatt å kunne drive lønnsomt, uten altfor store tap av arbeidsplasser. Klimagassene spres globalt, derfor må all klimapolitikk ha et globalt perspektiv. Og så lenge olje og gass er konkurransedyktige og etterspurte energibærere på verdensmarkedet, har særnorske kutt en global virkning som er lik null.

Hansson vil utvikle nye arbeidsplasser som kan erstatte dem vi taper innen olje og gass. Vel, ikke alle. For vi skal arbeide mindre, tjene mindre, og forbruke mindre. Da trenger vi ikke arbeidsplassene i olje- og gassindustrien. MDG mener vi kan kompensere med sykkelverksteder i de store byene og antakelig at vi skal kunne utkonkurrere dansker, tyskere og kinesere i produksjon av vindturbiner og solcellesystemer.

Privat forbruk utgjør 50 prosent av vår økonomi, og om vi bruker mindre penger vil dette ramme økonomien hardt. Men dette er antakelig en fordel, for da kan vi redusere forbruket ytterligere.

Hansson går i mot alle store veiprosjekter som nå vil kunne avhjelpe den økende arbeidsledigheten og effektivisere transportsystemet, og som nærings- og arbeidsliv vil tjene på. Hansson fremstår som en forvirret ideolog med mørkegrønne skylapper.