- Air Products ble kjent i landsdelen

Fjorårsvinneren av Årets Sørlandsbedrift oppfylte ett av målene i strategiplanen gjennom konkurransen: å bli kjent i landsdelen

Publisert

Tom Cantero, adm. dir. i Air Products, har gode minner fra fjorårets konkurranse der den verdensledende produsenten av nitrogengeneratorer gikk helt til topps og ble Årets Sørlandsbedrift 2014. Foto: Richard Nodeland

– Vi feirer seieren på nærmeste pub, opplyste Tom Cantero til Fædrelandsvennen da han hadde fått summet seg litt etter å ha vunnet Årets Sørlandsbedrift 2014. Noe de bokstavelig talt gjorde, da lobbybaren til Scandic Kristiansand var første vannhull ut av konferanselokalet. Fra venstre, fremste rekke: Christina Cantero, Steinar Haugland, Nina Kristiansen, Tom Cantero, Hans Ihme og Glenn Lund. I bakre rekke fra venstre: Sandra Sture, Lars Hoås, Vidar Foto: Kjartan Bjelland

Tom Cantero oppfordrer årets kandidater til å legge en plan dersom de vil vinne konkurransen. Selv visket han bort vinnerstrategien fra tavla på sitt kontor da Fædrelandsvennen kom på besøk under konkurransen i fjor. Foto: Torstein Øen

Tom Cantero, adm. dir. i Air Products, har gode minner fra fjorårets konkurranse der den verdensledende produsenten av nitrogengeneratorer gikk helt til topps og ble Årets Sørlandsbedrift 2014. Foto: Richard Nodeland

Årets Sørlandsbedrift logo.jpg

— Om det var overraskende at vi gikk hen og vant hele konkurransen? Det kan jeg skrive under på, sier administrerende direktør i Air Products, Tom Cantero, til Fædrelandsvennen.

På en regntung dag i september har vi tatt turen til de anonyme lokalene til den verdensledende produsenten av nitrogengeneratorer på Vige.

Cantero henter fram en utklippsbok der historie, bilder og avisutklipp fra selskapets deltagelse i Årets Sørlandsbedrift er dokumentert.

Nominer en kandidat til Årets Sørlandsbedrift 2015

Fra reservert til aktiv

— Vi har vært med i innledende runder tidligere år også, men da var nok ikke tida moden, mimrer sjefen.

— Til å begynne med var det nok noen som var litt reserverte og lurte på om dette var noe å bruke tida på. Etter hvert som spenninga kom inn i bildet, var det de som var mest reserverte som ble de mest aktive, forteller Cantero.

Og aktive ble de, ingeniørene, som mange, inkludert undertegnede, fordomsmessig hadde avskrevet på forhånd.

- Nesten som valgkamp

— Konkurransen gav et innblikk i det å forstå enkelte mekanismer. Det ble nesten som en valgkamp der vi måtte ut å sanke stemmer, sier Cantero og fortsetter:

— Samtidig gjorde det noe med vår interne stolthet og lagbygging. Årets Sørlandsbedrift tror jeg må være det perfekte teambuildingtiltak for en bedrift.

– Vi feirer seieren på nærmeste pub, opplyste Tom Cantero til Fædrelandsvennen da han hadde fått summet seg litt etter å ha vunnet Årets Sørlandsbedrift 2014. Noe de bokstavelig talt gjorde, da lobbybaren til Scandic Kristiansand var første vannhull ut av konferanselokalet. Fra venstre, fremste rekke: Christina Cantero, Steinar Haugland, Nina Kristiansen, Tom Cantero, Hans Ihme og Glenn Lund. I bakre rekke fra venstre: Sandra Sture, Lars Hoås, Vidar Foto: Kjartan Bjelland

En annen positiv ting med seieren var oppmerksomheten.

Mye oppmerksomhet

— Vi ble kjent med juryen, Start, Stine Sofie-stiftelsen og ordføreren i prosessen, forteller Air Products-sjefen.

Fjorårsvinneren ble nemlig Start-sponsor i løpet av konkurransen, med påfølgende stemmestøtte fra eliteserieklubben; samlet inn penger til Stine Sofie-stiftelsen som et ledd i stemmesankingen og fikk besøk av ordfører Grundekjøn under konkurransen.

Men best av alt var nok oppmerksomheten bedriften fikk blant sørlendingene.

— Vi hadde som strategimål at bedriften skulle bli kjent i landsdelen. Det føler jeg langt på vei ble oppfylt, sier Cantero, som også tror seieren gav noen ringvirkninger.

Ringvirkninger

— Vi ble utfordret på å holde presentasjonen «Årets Sørlandsbedrift - hva nå?» under Oljemessen på Kilden i vinter, der vi avslørte et steg i grønn retning med vår CO2-rensing.

Tom Cantero oppfordrer årets kandidater til å legge en plan dersom de vil vinne konkurransen. Selv visket han bort vinnerstrategien fra tavla på sitt kontor da Fædrelandsvennen kom på besøk under konkurransen i fjor. Foto: Torstein Øen

Ellers ble vi som en av de tolv finalistene i Eksportprisen invitert på møte hos næringsminister Monica Meland nylig. Der hadde vi gjerne ikke vært foruten synligheten vi fikk gjennom Årets Sørlandsbedrift, sier Cantero.

Stalltips

— Som tittelinnehaver av Årets Sørlandsbedrift: Har dere noen stalltips til årets deltakere?

— Legg en plan, som for alt annet. Se på det som en konkurranse og bruk det til teambuilding. Selv gikk vi inn i konkurransen som om det var en ordre vi skulle vinne, svarer Cantero.

Publisert