Det hevdes fra regjering og samferdselsministeren at dette skal gi forbedret kundetilbud.

Kristiansand SV er i likhet med bla Norsk Lokomotivmannsforbund bekymret for jernbaneansattes arbeidsvilkår. Erfaringene fra Sverige og Storbritannia vises at det som det i realiteten konkurreres om er de ansattes lønns-og arbeidsvilkår, pensjoner og renholdstjenester. Dette er ikke noe som kommer kundene til gode.

Les også: Jernbanereform til det verre ?

Kristiansand SV mener at det norsk jernbane trenger, er nye signalanlegg og flere dobbeltspor, ikke flere selskaper. Det er også mange negative erfaringer fra land der jernbanen er konkurranseutsatt når det gjelder togtilbudet. Ofte har rutetilbudet blitt dårligere.

En annen problemstilling er at det skinnenettet vi har i dag, ikke er tilpasset at flere selskaper skal kjøre samtidig på de samme skinnene. De blir nødt å dele skinnene mellom seg, og dette bidrar neppe til bedre togtilbud, heller mer kaos. Det blir for eksempel kun det selskapet som vinner anbudsrunden om Sørlandsbanen som kan kjøre tog der, mens noen andre kjører på en annen strekning.

Kristiansand SV mener at konkurranseutsettingen kun medfører at det blir konkurranse om privat monopol på hver strekning over en viss tidsperiode. Det er også de samme skinnene og signalsystem som en har tenkt skal brukes. At private aktører kommer til å kjøre tog mer effektivt bare i kraft av å være private, er ideologisk overtro. Årsakene til forsinkelser vil være de samme som i dag.

Kristiansand SV mener at konkurranseutsettingen kun medfører at det blir konkurranse om privat monopol på hver strekning over en viss tidsperiode.

Konkurranseutsettingen vil også innebære en oppsplitting av alle fagmiljøene. Kristiansand SV mener at jernbanen er mest effektiv i en stordriftsmodell, der en kan bruke tog, personell og ressurser fleksibelt. Oppsplitting fører til at en må bygge opp nye organisasjoner til hver strekning. Dette vil trolig bety mer byråkrati og mindre fleksibilitet. Både Jernbaneverket og NSB er sterkt kritisk til dette.

Trolig blir det også mer kaos og vanskeligere å gi korrekt informasjon til de reisende ved uregelmessigheter, når flere aktører skal inn i informasjonsflyten.