Konkurransen om norske linjer er et faktum. På statens anbudsnettside «Doffin» varsles det om at følgende jernbanestrekninger legges ut på anbud av Regjeringen ved Samferdselsdepartementet, melder Aftenposten.

  • Sørlandsbanen

  • Jærbanen

  • Dovrebanen Oslo-Trondheim

  • Rørosbanen

  • Nordlandsbanen

  • Trønderbanen (Trondheim-Steinkjer)

  • Meråkerbanen

  • Raumabanen

I tillegg blir det ny runde for Gjøvikbanen, som NSB vant da første norske persontogstrekning ble konkurranseutsatt for noen år tilbake.

NSB kan miste hele «diesel-Norge»

Bortsett fra Sørlandsbanen, lokalstrekningen Jærbanen og Dovrebanen handler alt dette om strekninger der det i dag går dieseltog. Rent geografisk dekker linjene halve Norges jernbanestrekninger.

— Det er lagt ut varsel om to pakker det skal konkurreres om, en for Sørlandsbanen, og en for det vi kaller «dieselverdenen» pluss Dovrebanen Oslo-Trondheim, bekrefter NSB-sjef Geir Isaksen.

- Kom dette overraskende på NSB?

— Nei, i Stortingsmeldingen om jernbanereformen sto det at Sørlandsbanen lå an til å bli den første, og at Midt-Norge og Nord-Norge kunne være aktuelle.

- Men dere kjente ikke de konkrete strekningene?

— Nei, men det skal man vel heller ikke gjøre, når en konkurranse skal utlyses.

— Tror vi har et godt utgangspunkt for å vinne

- Når blir dette avgjort?

— Selve utlysningen kommer om ett år. Konkurrentene skal ha god tid, og det vil komme mye informasjon om hva slags tjenester disse linjene skal yte. Man tar sikte på å starte opp trafikken fra desember 2018 på Sørlandsbanen.

- Hva vil være NSBs konkurransefortrinn?

— Vi kjenner strekningene godt i dag. Vi kjenner kundene. Vi tror vi har et godt utgangspunkt for å regne ut riktig pris. Og så har vi veldig lyst til å vinne dette!

- Hva må dere ellers gjøre?

— Hele omdannelsen av jernbanen gjør at vi får færre oppgaver, og må redusere kostnadene i takt med dette.

- Hvor er det mest trafikk på disse pakkene?

— Jærbanen og strekningen fra Røros i sør til Steinkjer i nord har nok den største trafikken, sier Isaksen.

Disse kan komme til å legge inn anbud

NSB venter knallhard konkurranse, fra den Hongkong baserte banegiganten MTR, fra Deutsche Bahns Arriva og fra flere europeiske selskaper.

Spørsmålet er likevel om ikke MTR blir den vanskeligste motstanderen.

Slo NSB i kampen om lokaltrafikken rundt Stockholm

Rett før jul ble slaget avgjort om de sterkt trafikkerte lokaltoglinjene rundt Stockholm. NRK, som ikke lenge i forveien hadde vunnet konkurransen om linjer nord i Sverige, gjennom datterselskapet Tågkompaniet, tapte for MTR.

  • MTR har allerede T-banen i Stockholm, og vinner konkurranser nesten over hele verden om å kjøre tog og T-bane.

Aftenposten har foreløpig ikke lykkes med å få en kommentar fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

- Dette kom overraskende

– Vi var ikke forberedt på at også strekningene nordpå skal ut på anbud.

Det sier Kay Arne Hansen som er leder for Lokomotivpersonalets Forening i Kristiansand.

— De har varslet at Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen skal ut på anbud. Det kom overraskende på oss at de også vil legge ut de andre strekningene i tillegg, sier Hansen, og viser til at Dovrebanen, Rørosbanen, Norlandsbanen, Raumabanen, Meråkerbanen og Trønderbanen også skal ut i en egen pakke.

— Det kom som en overraskelse, ikke bare for meg, men mange andre også, sier han.

— At de vil ha trafikken ut på anbud vet vi. Men at hele rutenettet skal ut samtidig, var vi ikke klar over. Vi hadde forventet at de begynte med en pakke først, og at man så måtte se på de andre etter hvert.

— Men vi må jo bare forholde oss til det, og håpe at vi blir inkludert i prosessen, og ikke satt på sidelinjen, sier Hansen.

— Hva frykter dere kan skje i denne anbudsprosessen?

— Det er vanskelig å si ennå. Vi vet ikke hva NSB tenker. Men de vil vel snu alle steiner i forhold til å gjøre driften mer effektivt og billig. Så er det et tankekors at dette skjer etter at NSB har hatt tidenes år, med et overskudd på nær 1,7 milliarder etter årets første åtte måneder. Samtidig som vi har fått den beste skåren på kundetilfredshet noen gang. Vi håper dette blir med videre når driften legges ut, sier Hansen.