Vi har mer enn doblet satsingen på vedlikehold, etter mange år med forfall. Infrastrukturen oppgraderes, materiellet fornyes. I tillegg utvides antall avganger. Det skal være mer attraktivt å reise med jernbanen.

Samler ansvar

For å nå dette målet, er vi også i gang med å forbedre hvordan jernbanen er organisert. Vi samler ansvar på en tydeligere måte, og klargjøre rollene mellom bestiller og leverandør.

I Fædrelandsvennen mandag fremmer Thor Krefting Nissen uriktige påstander om at jernbanereformen er «løsrevet fra en fornuftig tankegang om drift og vedlikehold av jernbanen til de reisendes beste»og at utenlandske selskap skal kunne låne togsett fra NSB vederlagsfritt. Det ville være meningsløst.

Vil få flere til å ta tog

Faktum er at togmateriellet fortsatt skal være samlet i et offentlig selskap eiet av Samferdselsdepartementet. Dette selskapet vil deretter leie ut materiellet til selskaper som skal trafikkere jernbanen. Ergo, reformen gir ikke mindre offentlig eierskap eller kontroll over jernbanemateriellet.

Nytt infrastrukturforetak

Bruken av jernbanen må fortsatt planlegges og koordineres gjennom et statlig jernbaneforetak. Infrastrukturen skal være statlig eid gjennom et nytt infrastrukturforetak. Her skal vi samle blant annet all eierskap til skinner, stasjoner og annen fysisk infrastruktur som i dag er splittet opp under flere eiere.

I dag opererer Jernbaneverket med årlige bevilgninger, mens vi etter reformen vil innføre fireårs avtaler. Dette vil sikre bedre forutsigbarhet og mer effektiv drift, som vil bidra til vårt mål om å få flere til å velge tog på hverdagsreisene. Da må vi sikre bedre infrastruktur, bedre organisering og enda bedre kundefokus. Det er vi i gang med.