Mercedes-Benz har funnet ut at de høye lydene som oppstår ved en ulykke, kan skade hørselen.

I den nye E-klassen, som lanseres senere i høst, kommer et system som sender ut en spesiell lydfrekvens rett før ulykken inntreffer.

Lydfrekvensen fører til at en muskel «lukker» øret, slik at lyden fra selve ulykken ikke blir like skadelig som den ellers ville vært.

Mange nye assistenter

SIKKERHET: En pute i sidestøtten på forsetene «flytter» deg unna ved en sidekollisjon. Foto: Daimler AG/Mercedes-Benz Cars

Likevel er Pre-Safe Sound bare en av flere nye førerassistenter i det som blir en av de aller mest avanserte bilene på markedet når den lanseres.Pre-Safe Impulse Side er et annet sikkerhetssystem som får premiere i denne bilen: En pute i sidestøtten på setet blåses opp ved en kollisjon fra siden. Dermed beveges personen bort fra dørsiden, slik at sikkerheten økes ved en sidekollisjon.

Les også:

Parkerer selv

Helt uten gadgets blir den nye bilen heller ikke. Digital Car Key lar deg bruke mobiltelefonen som nøkkel til bilen, og Remote Parking Pilot lar deg parkere bilen ved hjelp av mobiltelefonen.

Den nye E-klassen får også et system for å kommunisere med andre biler på veien. På den måten kan man få varsler om hindringer som vil dukke opp rundt neste sving. Selv om mange produsenter har forsket på tilsvarende systemer, blir Mercedes det første bilmerket som lanserer et slikt system i en serieprodusert bil.

Les også: