Mercedes GLC er basert på C-klasse, og plasserer seg under den ganske nylig lanserte Mercedes GLE. Sammenlignet med den utgående GLK er den nyeste SUVen fra Mercedes både større, lettere og mer effektiv.

Bedre plass

FRA C-KLASSE: Førermiljøet deler GLC med C-klasse. Foto: Mercedes

Utstrakt bruk av både magnesium og aluminium har den største æren for at bilen er om lag 80 kilo lettere enn sin forgjenger. Det til tross for at GLC både er større og har mer innvendig plass enn GLK.Lengre akselavstand har den nye bilen også fått.

Førermiljøet er så å si hentet direkte fra C-klasse. Det betyr god ergnomi og oversiktlighet. Også en rekke førerassistenter vil være tilgjengelige på den nye bilen, blant annet sidevindsassistent og autobrems.

En trøtthetsvarsler er også på plass. Dermed kan bilen varsle dersom den oppfatter at du er i ferd med å bli utmattet.

Tre motoralternativer

Når bilen kommer til Norge i september, blir den tilgjengelig med tre ulike motoralternativer. Begge utgavene med dieselmotor har et slagvolum på 2,1 liter, men motorene har ulik trimmingsgrad. GLC 220d får en ytelse på 170 hk og 400 Nm, mens GLC 250d leverer 204 hk og 500 Nm.

Bensinmotoren blir den velkjente toliteren med 211 hk og 350 Nm i dreiemoment. Fra start kommer alle motoralternativene med firehjulsdrift, 4matic og 9-trinns automatgir som standard. Ifølge Mercedes-Benz skal forbruket være redusert med rundt 19 prosent i forhold til tilsvarende utgaver av GLK.