LUFTIG: Når du åpner alle dørene på i3 blir det luftig, men adkomsten til baksetet er kronglete. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix
OVERSIKTLIG: Bak rattet i Mercedesen hersker klassisk konservatisme. Men det er oversiktlig, funksjonelt og eksklusivt. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix
SCI-FI: Digitale skjermer svever over dashbordet. Førermiljøet er annerledes i BMW i3. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix
TUNG: Mercedesen veier 1650 kilo, eller nesten et halvt tonn mer enn BMW-en. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix
LEKEN: BMW glemmer ikke sine røtter. Heller ikke i i3 har de glemt at kjøreglede er viktig. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

BMW gjør det meste rett med sin første elbil. Den bygges på en fabrikk helt uten utslipp av CO2. En fabrikk som ved hjelp av vindmøller produserer sin egen strøm.

Samtidig har man tenkt på miljøet når det gjelder materialbruk. Rundt 25 prosent av plastmaterialene i interiøret er laget av resirkulerte materialer, og for å holde vekten nede er selve passasjercellen laget i karbonfiber.

TUNG: Mercedesen veier 1650 kilo, eller nesten et halvt tonn mer enn BMW-en. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

I tillegg toppes kransekaken med en design som på ingen måte kan beskrives som tilbakeholdent eller forsiktig.Hos konkurrenten er det ikke like friskt. Riktignok stammer batteriene og teknologien i Mercedes-Benz B-klasse Electric Drive fra Tesla, men det er også omtrent det eneste som skiller den elektriske B-klassen fra den fossildrevne utgaven.

Fra de øvrige elbilene på markedet skiller den seg ut som én av få uten mulighet for hurtiglading.

Morsom

LEKEN: BMW glemmer ikke sine røtter. Heller ikke i i3 har de glemt at kjøreglede er viktig. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

Det er lett å foretrekke BMW-en. Ute på veien er den dedikerte elbilen BMW-typisk i sin oppførsel. Styringen er rask, presis og direkte.Når man svipper gjennom kurvene, krenger den høybygde bilen knapt, og man sitter igjen med en følelse av at i3 ennå ikke helt har fått med seg at den kun er en elbil.

Det blir lett å bytte ut kollektivfelt med småveier med stiplede kantlinjer og fareskilt som varsler om svingete vei bak rattet i i3. Dessverre blir gleden kortvarig. Bilens ambisjoner til tross; batteriet har ikke så stor rekkevidde. Og nettopp det er den store skuffelsen ved i3. ## Komfortabel

LUFTIG: Når du åpner alle dørene på i3 blir det luftig, men adkomsten til baksetet er kronglete. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

Jeg setter BMW-en i stikkontakten og kobler fra Mercedes B-klasse ElectricDrive. Bak rattet blir det vanskelig å finne den store entusiasmen. Interiøret er uforandret fra den høyreiste B-klassen med forbrenningsmotor.Leter du etter utradisjonelle løsninger, leter du forgjeves. Her er alt ved det trauste.

Det er også kjøreopplevelsen. Man smiler seg ikke gjennom svingene som man gjør i i3. I stedet lener man seg tilbake og nyter komforten og den litt tunge atmosfæren. Lettlivet underholdning er ikke Mercedesens sterke side.

Les også:

Avansert BMW

SCI-FI: Digitale skjermer svever over dashbordet. Førermiljøet er annerledes i BMW i3. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

Teknisk er det store forskjeller på de to bilene. Mercedesen er konvertert til elbil fra en stamme av fossilt DNA, mens BMW i3 har funnet opp ett helt nytt arvestoff til sin første elbil.Det gjør BMW-en til den teknisk mest avanserte av de to, med karbonfiber og andre avanserte materialer som reduserer vekten.

Slikt finner man ikke i B-klasse. Her er det fortsatt tradisjonelle materialer som dominerer, og designet er deretter. BMW-en, derimot, er nesten provoserende leken i sine løsninger og formspråk.

Ta bare de bakhengslede bakdørene, som populært kalles selvmordsdører. Åpner du dem, åpner du hele siden av bilen.

Høyt forbruk

Begge bilene har litium-ion-batterier. Kapasiteten i i3 er oppgitt til 22 kWh, mens batteriet i B-klassen har en kapasitet på 28 kWh. Med 125 kW (170 hk) og 250 Nm i dreiemoment er i3 svakere enn B-klassen, som har 132 kW (180 hk) og 340 Nm.

OVERSIKTLIG: Bak rattet i Mercedesen hersker klassisk konservatisme. Men det er oversiktlig, funksjonelt og eksklusivt. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

De avanserte materialene gjør i3 lettere. Bare 1195 kilo veier den, mens Mercedesen veier betydelige 1650 kilo. Det er nesten et halvt tonn i differanse, og kan være med på å forklare hvorfor forbruket på B-klassen ble så mye høyere enn i i3.For i gjennomsnitt havnet vi på et forbruk på rundt 15 kWh pr. 100 kilometer i3, mens gjennomsnittsforbruket i B-klassen endte opp på rundt 24 kWh.

For begge bilene ligger det reelle forbruket skyhøyt over hva produsentene oppgir. BMW sier at i3 skal bruke 11,3 kWh pr. 100 kilometer, mens Mercedes hevder at deres elbil har et forbruk på 16,6 kWh i snitt.

Der du merker det, er på rekkevidden. Sammenlignet med andre elbiler i denne størrelsesklassen ligger de på normalt nivå, men den praktiske rekkevidden er fjernt fra fantasitallene både BMW og Mercedes opererer med.

BMW vinner

Mercedesen har likevel den beste drivlinjen. Når du slipper gassen, ruller den umerkelig videre, og ved hjelp av padler ved rattet kan du selv styre hvor kraftig bilen skal regenerere (= lade batteriet) når du slipper opp gassen – eller om den bare skal seile.

Slipper du gassen i i3, regenererer den så kraftig at bremselysene tennes. Nøkkelen til komfort er å justere bremsevirkningen med gassen. Det er velprøvd, og blant annet Tesla har samme system.

Mangelen på hurtiglading i B-klassen undrer oss, og avskjærer effektivt bilens potensial til å bli noe mer enn en pendlerbil.

Denne muligheten har BMW, samtidig som den er billigere, mer avansert og mer nyskapende. Da kan man fint leve med et mindre bagasjerom og litt dårligere beinplass i baksetet. For som elbil er i3 lysår foran Mercedesen.

Les også: