LADBAR: Mercedes oppgir et forbruk på 0,28 liter pr. mil i sin ladbare S-klasse Foto: Thomas Larsen/ NTB Scanpix
LITEN: Smart ForTwo er bygget på teknikk fra Renault. Selv om oppgitt forbruk er høyere enn for S500, bruker den mindre i praksis. Foto: Thomas Larsen/ NTB Scanpix
ENKELT: Hvit plast og grovt stoff. Det er ikke mye luksus bak rattet i Smarten. Foto: Thomas Larsen/ NTB Scanpix
OVERDÅDIG: Massasje i setene og mykt skinn. Her reiser man på første klasse – og i baksetet er det enda mer komfortabelt. Foto: Thomas Larsen/ NTB Scanpix
PLASS: Batteriene er plassert i bagasjerommet på S500 Plug-in Hybrid. Det stjeler plass. I de to veskene på toppen av batteriboksen finnes det ladekabler. Foto: Thomas Larsen/ NTB Scanpix

Mercedes-Benz S500 Plug-in hybrid er 5,2 meter lang. Den veier 2215 kilo og brukes til å frakte direktører og statsledere i den ypperste luksus. Smart ForTwo har et langt mer avslappet forhold til livet.

Den er nøyaktig halvparten så lang som S-klassen, og med en egenvekt på 880 kilo veier den bare en drøy tredjedel av Mercedesen.

For de to det er plass til i denne rullende kokongen av et kjøretøy, er luksusen beskjeden. Likevel er det Smarten, ifølge de offisielle tallene, som er bensinslukeren av de to.

Oppgitt forbruk på Mercedes S500 er 0,28 liter pr. mil, mens den bare skal slippe ut 65 gram CO2. Slike tall kan ikke den proletariske Smarten vise til.

Forbruket ligger 46 prosent høyere, og den slipper ut 46 prosent mer CO2 enn Mercedesen – alt ifølge offisielle målinger.

Ikke så mye som en dråpe

LADBAR: Mercedes oppgir et forbruk på 0,28 liter pr. mil i sin ladbare S-klasse Foto: Thomas Larsen/ NTB Tema

Vår test starter i byen. Etter nesten to mil har ikke Mercedesen brukt så mye som en dråpe bensin, mens Smartens tørst knapt lar seg slukke.Gjennom byrunden sluker den tresylindrede motoren bensin, mens Mercedesen lar den store V6-eren med doble turboer få fri.

Den ladbare hybriden spiser av strømmen som er tilført bilen via ladekabelen om natten. Som en hvilken som helst Tesla ruller vi lydløst, og utslippsfritt, gjennom bygatene bak rattet i luksusbilen.

Krefter er det nok av. Elmotoren i S-klassen leverer mer kraft enn den 1-liters store bensinmotoren i Smarten klarer – selv når den presses til det ytterste.

442 hestekrefter

Jeg lar meg massere av førersetet i S500 mens vi sømløst glir av gårde. Støy er det siste man tenker på bak rattet i denne bilen, og fjæringskomforten er på et nivå som vanskelig kan kritiseres.

For samferdselspolitikere med dårlig samvittighet for vedlikeholdsetterslepet på norske veier må bilen være en åpenbaring. Ethvert hull og enhver ujevnhet glatter den over med den største selvfølge.

Men S500 er mer enn bare komfort og luksus. Under panseret sitter det høyteknologi. Forbrenningsmotoren alene utvikler 333 hestekrefter, i tillegg kommer elmotoren med sine 115 hestekrefter og sitt dreiemoment på 340 newtonmeter.

Totalt er effekten 442 hestekrefter. Batteriet kan du lade via en stikkontakt når den står parkert. Bare fire timer tar det å fylle det 8,7 kWh store Lithium-ion batteriet, noe som skal gi deg en helelektrisk rekkevidde på 33 kilometer.

Fjæringsmassasje

OVERDÅDIG: Massasje i setene og mykt skinn. Her reiser man på første klasse – og i baksetet er det enda mer komfortabelt. Foto: Thomas Larsen/ NTB Tema

Det er ikke bare i de komfortable setene i S-klassen man får massasje. Den knallharde fjæringen i Smarten sender sjokkbølger opp gjennom chassiset og videre til passasjerene.For de før nevnte samferdselspolitikerne må denne bilen være stein til byrden. Kjørestillingen er i beste fall et kompromiss mellom elendig og dårlig.

Når vi kommer fra et førermiljø kledd i skinn og eksklusivt treverk, virker plasten i Smarten billig og enkel. De hvite plastpanelene i interiøret står i grell kontrast til det grove stoffet som dekker instrumentpanelet.

ENKELT: Hvit plast og grovt stoff. Det er ikke mye luksus bak rattet i Smarten. Foto: Thomas Larsen/ NTB Scanpix

Ute på veien slår man til stadighet kneet borti knappen for speiljustering. Dermed får man alltid ett nytt blikk på verden når man ser i speilene.Bak setene sitter en tresylindret motor fra Renault Twingo med 71 hestekrefter. Den er effektiv nok, men samtidig vibrerer og rister den kraftig på tomgang. Motvillig leverer den sin oppgitte effekt til den femtrinns manuelle girkassen.

Dobbelt så høyt

Likevel føler jeg meg mest lurt bak rattet i Mercedesen. For her ute på landeveien viser kjørecomputeren helt andre tall enn hva Mercedes opererer med i reklamen – og jo lengre vi kjører, desto verre blir det.

Heller ikke Smarten ligger på et forbruk som lovet, men et så gigantisk gap som i S500 er det ikke.

LITEN: Smart ForTwo er bygget på teknikk fra Renault. Selv om oppgitt forbruk er høyere enn for S500, bruker den mindre i praksis. Foto: Thomas Larsen/ NTB Scanpix

Selvsagt klarer ikke en diger Mercedes-Benz S-klasse å slå en knøttliten Smart ForTwo hva forbruk gjelder. Etter 166 kilometer i hybrid-modus, inkludert drøyt to mil i byen, stopper S500 med et forbruk på 0,60 liter pr. mil.Smarten ender opp på 0,48 liter pr. mil på eksakt samme rute. Det betyr at Mercedesen på vår varierte testrunde bruker over dobbelt så mye drivstoff som oppgitt.

Smarten ligger også noe høyere enn hva produsenten oppgir, men et avvik på 0,07 liter pr. mil er tross alt mer edruelig enn et avvik på 0,32 liter.

Offisiell norm

ANSVARLIG: – Om bilselgeren vet at normen for oppgitt forbruk er lavere enn hva bilen faktisk bruker, må selger opplyse om dette, sier Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet. Foto: FORBRUKERRÅDET

Forbrukerrådet ber kjøpere av både ladbare hybridbiler og elbiler om å sette seg nøye inn i hvor mye drivstoff bilen bruker, eller hvor stor rekkevidde bilen har.— Etter loven skal du få alle nødvendige opplysninger fra selger. Dersom bilselgeren vet at normen for oppgitt forbruk er lavere enn hva bilen faktisk bruker, bør de opplyse om dette når de selger bilen, sier Ingeborg Flønes som er direktør for forbrukerservice hos Forbrukerrådet.

Hun påpeker at selgeren kan bli stående som ansvarlig dersom viktig informasjon holdes tilbake.

— Alt avhengig av hvor viktig informasjonen som er holdt tilbake er, kan du kreve å få hevet kjøpet, prisavslag, ny bil eller reparasjon, sier Flønes.

Hos Bertel o. Steen, som importerer Mercedes-Benz til Norge, forklarer de forbruksavviket på S500 gjennom å vise til den offisielle forbruksnormen som alle biler måles etter.

— NEDC-syklusen inneholder én komponent for urban kjøring og én for landeveiskjøring. Dersom man følger et annet kjøremønster, med mye kjøring på landevei, vil det gi utslag på det faktiske forbruket. Samtidig er det viktig å kjøre bilen i hybrid-modus for å få et optimalt forbruk, sier informasjonsdirektør hos Bertel O. Steen, Christoffer Nøkleby.

Les også: