JUMBO: Hyundai ender helt sist i årets undersøkelse. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

I alt 11.757 norske bileiere har avgitt sin dom om hvor tilfredse de er med bilkjøpet. Igjen troner Lexus på toppen av listene til AutoIndex. Dermed er det fjerde år på rad det japanske merket går til topps i undersøkelsen.

— Dette er en plassering vi verdsetter høyt, og som vi strekker oss etter hver dag, sier sjefen for Lexus i Norge, Jan Christian Holm.

STERKE: – En av grunnene til at Lexus gjør det så godt, er at merket gir en god kundeopplevelse, sier Mikkel Korntved i Loyalty Group. FOTO: Jan Harry Svendsen/NTB scanpix Foto: Jan Harry Svendsen/NTB scanpix

Mikkel Korntved er direktør og seniorrådgiver i Loyalty Group International, som står bak AutoIndex. Han tror ikke at det er tilfeldig at Lexus gjør det godt i kundeundersøkelser her hjemme.— Merket er i en særklasse hva gjelder kvalitet og kundebehandling. De sørger for at det er enkelt å være kunde, og har jobbet svært målrettet mot dette, sier han.

AutoIndex, som er en undersøkelse som også gjøres i Sverige og Danmark, kartlegger hvor fornøyde kundene er med selve bilen, kjøreopplevelsen, verkstedet og forhandlerne, og hvor lojale de er mot merket når de skal bytte bil.

83 prosent velger BMW igjen

Av 1000 oppnåelige poeng fikk Lexus 918, men altfor trygt skal det japanske merket ikke føle seg. For opp fra en fjerdeplass til en annenplass hopper BMW, og merket vokser sterkere enn Lexus. Med 873 poeng skiller det heller ikke mer enn 45 poeng mellom de to konkurrentene.

Samtidig er merkelojaliteten høyere hos BMW enn hos Lexus. Hele 83 prosent av BMW-eierne sier at de vil velge merket neste gang de skal kjøpe bil. Av Lexus-eierne sier 76 prosent det samme.

— Blant merkene i toppen er det BMW som har størst fremgang i forhold til fjoråret. Men det er Mazda som har den aller størst fremgangen totalt sett. De har klatret fra en 17. plass i fjor til en niendeplass i årets undersøkelse. Også Mitsubishi, Mini, Kia, Subaru og Suzuki har en pen fremgang i årets undersøkelse, sier Korntved.

Audi tilbake

I fjorårets AutoIndex lå Audi på en annenplass, men i år må merket notere seg for en svak tilbakegang. Totalt ender Audi på en tredjeplass i årets undersøkelse.

Mercedes-Benz kan derimot feire en liten fremgang, og havner på en femteplass over merkene kundene er mest fornøyde med.

Også til disse to merkene er kundene lojale. Blant dem som kjører Audi, vil 74 prosent velge merket neste gang, mens 78 prosent vil beholde stjernen i garasjen.

Les også:

Hyundai på bunn

JUMBO: Hyundai ender helt sist i årets undersøkelse. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

Like lystig er det nok ikke hos Hyundai. Ikke bare har det koreanske merket en relativt kraftig tilbakegang, med 0,8 prosentpoeng, men det faller også helt ned på jumboplassen – fra en 22. plass i 2014. Og kun 44 prosent av Hyundai-kundene sier at de vil velge en Hyundai igjen når de skal kjøpe bil.

— Vi tar denne undersøkelsen seriøst og vil se nærmere på de områdene vi scorer lavt på, og gjøre noe med det. Samtidig ser vi at vi har fremgang over gjennomsnittet på enkelte områder. Det stemmer godt med våre egne kontinuerlige undersøkelser blant nye Hyundai-eiere. Disse omfattende undersøkelsene viser at vi og våre forhandlere er på riktig vei, sier Morten Brusletto som er PR-sjef i Hyundai Motor Norge.

Langt nede på listen finner vi også Opel og Nissan. Opel beholder tyvendeplassen fra i fjor, trass i at kundene er mer fornøyde i år enn for ett år siden.

Også Nissan-kundene er mer fornøyde, men det er langt til toppen for merket som har gjort det spesielt sterkt salgsmessig med elbilen Leaf.

Ikke gammel nok

I undersøkelsen finner vi de aller fleste bilmerkene som er representert her hjemme, men Tesla glimrer med sitt fravær.

— Autoindex-undersøkelsen omfatter biler som er inntil 7 år gamle. Siden Tesla er et nytt merke, har de ennå ikke nok biler i de eldste aldersgrupperingene. Dermed får vi ikke det samme sammenligningsgrunnlaget for Tesla som for de andre merkene i undersøkelsen, forteller Korntved.

— Det vi kan si, er at vi ser at eierne av Tesla er svært emosjonelle i forhold til merket, og at de har en svært høy grad av lojalitet, sier Korntved.

Les også: