MER SUV: BMW X1 blir mer SUV når den nye modellen lanseres til høsten. (Foto: BMW)
NYTT: BMW X1 får tverrstilt motor og forhjulsdrift. Firehjulsdrift blir også tilgjengelig. (Foto: BMW) Foto: BMW
TYPISK: Førermiljøet blir typisk BMW, med betjeningen av iDrive bak girspaken. (Foto: BMW)
STØRRE: Plassen i bagasjerommet blir bedre på den nye utgaven av X1, samtidig øker beinplassen i baksetet. (Foto: BMW)

Hittil i år er BMW det bilmerket som selger flest biler med firehjulsdrift i Norge.

Av 3496 registrerte BMW-er ved utgangen av mai, var 2398 av dem utstyrt med drift på alle fire – og lille X1 var den fjerde mest solgte BMWen med firehjulsdrift.

Jevn konkurranse

TYPISK: Førermiljøet blir typisk BMW, med betjeningen av iDrive bak girspaken. (Foto: BMW)

Da BMW lanserte første generasjon av X1 i 2008, var bilen den første kompakt-SUVen i premiumklassen. Siden har både Audi og Mercedes meldt seg på i selskapet, med henholdsvis Q3 og GLA.Og ser vi på tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har konkurransen mellom de tre bilene vært jevn.

Det kan raskt endre seg når BMW nå lanserer den nye X1. Den nye modellen blir i større grad en SUV enn hva den gamle var, men den aller største endringen ligger i at bilen nå vil bli produsert på samme plattform som Mini og 2-serie Active Tourer.

Det betyr at X1 får tverrstilte motorer og mulighet for forhjulsdrift. xDrive, som er BMWs navn på firehjulsdrift, blir også tilgjengelig.

Kortere, men mer plass

STØRRE: Plassen i bagasjerommet blir bedre på den nye utgaven av X1, samtidig øker beinplassen i baksetet. (Foto: BMW)

Sammenliknet med forgjengeren blir den nye bilen tre centimeter kortere, men den utvendige bredden og høyden økes.Fordi motoren er tverrstilt, får man også mer innvendig plass, og BMW hevder at bilen blir luftigere enn den gamle modellen.

Bagasjerommet svelger 505 liter, mot 420 liter i forgjengeren – samtidig som beinplassen i baksetet er økt med drøyt 3,5 centimeter. Man sitter også høyere i den nye bilen.

Hybrid på trappene?

NYTT: BMW X1 får tverrstilt motor og forhjulsdrift. Firehjulsdrift blir også tilgjengelig. (Foto: BMW) Foto: BMW

Når bilen kommer til høsten, vil den være tilgjengelig med to bensin— og tre dieselmotorer. Alle motorene har fire sylindre, og ytelsen strekker seg fra 150 til 231 hestekrefter. Avhengig av motoralternativ skal utslippet ligge på mellom 109 og 149 gram.BMW har ikke offisielt bekreftet verken M-versjoner eller ladbare hybridversjoner av bilen. Men plattformen som bilen er bygget på er konstruert slik at man lett kan bygge inn en hybrid drivlinje der bilen får firehjulsdrift ved hjelp av en elmotor på bakakselen.

Teknologien er allerede vist frem i BMW 2-serie Active Hybrid Tourer, som den nye BMW X1 deler arkitektur med.

Den nye bilen kommer til Norge til høsten.

Les også: