På et kontor ved Lagunen i Bergen sitter Jan Anker-Goli, klar til å lære oss å bli en mer effektiv, miljøvennlig og sparsom sjåfør. Han er hovedinstruktør for EcoDriving i regi av Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL).

— Dette dreier seg ikke om fanatisme, men om hva man i det daglige kan gjøre for å få et så lavt forbruk som mulig, sier Anker-Goli.

Bensin, diesel, hybrid eller elektrisk – teknikkene er effektive på alle slags biler.

— Vi snakker om svært enkle grep for å redusere forbruket. Kjører du elbil eller hybridbil ligger selve nøkkelen til lavt forbruk – eller økt kjørelengde – i å bruke disse metodene.

Standard bil

RULL. I nedoverbakker bør du la bilen rulle så lenge som mulig. Det er ikke noe poeng i å gi gass når bilen opprettholder farten ved å rulle. FOTO: Jan Harry Svendsen Foto: Jan Harry Svendsen

I en BMW 120i med 150 hestekrefter sitter et apparat som måler forbruk. Det er nøye kalibrert, og via motorstyringen får det informasjon om forbruket.Vi setter oss inn bak rattet, med Anker-Goli allerede på plass i passasjersetet. Bilen er 10 år gammel og helt standard, unntatt måleinstrumentet, og er ikke tilpasset formålet på noe vis.

— Jeg bruker et skjema for å kartlegge hva du kan bli bedre på – og hva du gjør bra. Dette handler om hva du kan gjøre for å utnytte bilen bedre, forteller Anker-Goli.

Runden vi skal kjøre er 14,08 kilometer lang. Vi skal kjøre den to ganger. Først som vi normalt ville gjort, så ved å bruke tipsene fra Anker-Goli.

Han noterer når gassen ikke slippes tidlig nok på vei inn i et lyskryss, og når vi stopper opp på steder hvor bilen kunne rullet uanstrengt videre hvis vi hadde planlagt litt bedre.

Vel tilbake på Lagunen er ser vi at forbruket landet på 0,95 liter per mil, med en gjennomsnittshastighet på 35 km/t.

Bytte til elbil?

Hemmeligheten er å rulle

TIPS. - Det vanskeligste for folk flest er å holde flyten. Husk på å slipp gassen når du kan, og kjør på så høyt gir som mulig, råder Jan Anker-Goli. Foto: Jan Harry Svendsen

Vi får ros for å holde god avstand til forankjørende, og for å ha en bestemt men behagelig akselerasjon. Kjøringen inn mot kryss er også bra, men for mange stopp trekker ned. Bevegelsesenergien i bilen kunne vært utnyttet bedre.Dessuten må det gires opp tidligere. Førstegir skal byttes ut med andre etter maksimalt ett par billengder – og noen ganger bør man gå direkte fra tredje— til femtegir.

Kjører du bil med automatgir, vil denne under normal kjøring alltid velge et så høyt gir som mulig for å holde forbruket nede. Da er trikset å lære bilen så godt å kjenne at du unngår unødvendige nedgiringer.

Drømmer du om fart og spenning? Sjekk denne:

Andre runde

NULL. Selv om hastigheten er 48 kilometer i timen, kjører vi uten å bruke en dråpe drivstoff. Moderne biler har systemer som kutter drivstofftilførselen når bilen ruller i gir, og det gir en god mulighet for å spare drivstoff. FOTO: Jan Harry Svendsen

Måleapparatet nullstilles og vi er klare for runde to. Bevegelsesenergien skal utnyttes bedre. Hemmeligheten er å rulle mest mulig med bilen i gir – da strupes nemlig forbruket og du ruller gratis. — En av mytene er at man blir en sinke i trafikken om man kjører på denne måten. Det er ikke sant. Faktisk opplever vi at gjennomsnittshastigheten ofte øker ved økonomisk kjøring, sier Anker-Goli.

Vi legger ut på veien igjen, og passer på å kjøre på så høyt gir som mulig. Førstegir brukes ikke mer enn høyst nødvendig. Rett før bakketopper slipper vi gassen og lar bilen rulle ned over toppen og nedover.

Når trafikklyset blir rødt slippes gassen umiddelbart, slik at vi triller gratis så langt som mulig. Ikke en eneste gang opplever vi å sinke trafikken. De unødvendige stoppene, som vi hadde en del av på den første runden, er borte.

— Du sparer ikke bare drivstoff på å kjøre på denne måten. Komforten og tryggheten øker også, fordi du kjører jevnere og får et bedre bilde av trafikken. Som sjåfør slapper du også bedre av bak rattet, mener Anker-Goli.

Fra 0,95 til 0,75

KJØRECOMPUTER. Følg med på kjørecomputeren. Den gir nyttig informasjon om forbruket. FOTO: Jan Harry Svendsen Foto: Jan Harry Svendsen

— Det de aller fleste sliter med er å holde flyten. Altfor mange holder gassen inne for lenge, og går rett over på bremsen. Da taper du mye.

Fire unødvendige stopp på en kilometer dobler forbruket sammenlignet med om du hadde holdt bilen rullende, sier Anker-Goli.

Det er viktig å akselerere bestemt, men samtidig må man passe på turtallet. Hele tiden skal man ha et så høyt gir som mulig, og utnytte de stedene der bilen kan rulle av seg selv.

Tallene etter runde to er forbløffende. Ikke bare har gjennomsnittshastigheten økt fra 35 til 38 km/t – forbruket er redusert fra 0,95 til 0,75 liter per mil.

Alt vi gjorde var egentlig å slippe gassen litt tidligere enn normalt, samtidig som vi lot bilen rulle så mye som mulig.

Kanskje virker ikke en forbedring på 0,2 liter per mil som så mye. Men hvis du kjører 15.000 kilometer i året, og vi går ut ifra en bensinpris på 13,95 kroner per liter, har du plutselig 4185 kroner du kan bruke på andre ting. I tillegg reduserer du utslippet av CO2 per år med 705 kilo.

- Den største gevinsten får du i byer og ved småkjøring, men også på langkjøring kan man ha god nytte av disse teknikkene, insisterer Jan Anker-Goli.

Ikke stol på tallene

I alle bilbrosjyrer står bilens forbruk oppgitt. Ikke stol på disse tallene. Flere uavhengige forskningsrapporter, blant annet fra Emisson Analytics og Transport and Environment, viser at det faktiske forbruket er langt høyere det oppgitte.

Problemet, ifølge rapportene, er at det oppgitte forbruket er gjort i et laboratorium etter en fastlagt kjøresyklus som ikke gjenspeiler virkeligheten. Dermed blir forbruket kunstig lavt.

Når du først går tom - fyll riktig drivstoff: