I forbindelse med mandagens serieåpning lanserer Aftenposten sitt nye prosjekt "Supporter". Fans fra de 16 lagene i eliteserien, samt Brann, blir skribenter om norsk fotball.

— Vi tar supporterne på alvor, og vil gjerne eksperimentere med å hente dem inn i spaltene våre. De har et helt annet blikk på norsk fotball og på sin klubb enn vi i pressen har. De har kunnskap, innsikt og en lidenskap som det vil være spennende å lese om, sier sportsleder i Aftenposten, Eirik Fardal.

50 skribenter vil engasjere

Nesten 50 supportere landet rundt skal bidra inn i en egen klubbstrøm om sitt lag. Fardal håper at de kan være med å starte debatter og få frem gleden og utfordringene ved å følge laget sitt tett.

LES OGSÅ: - Oslo er ingen idrettsby

Det er duket for tøffe kamper også bak tastaturet når fotballsupporterne får boltre seg i Aftenpostens Supporter-prosjekt. Foto: Aleksander Andersen

— Eliteserien i fotball har vært litt bortgjemt på C More de siste årene. Jeg tror det er en fordel for interessen – og dermed også for fansen – at TV 2 har overtatt C More og rettighetene. De kommer til å gi dette mer oppmerksomhet i dagene mellom kampene. Og det kan supporterskribentene nyte godt av, sier Fardal. Du finner alle innlegg på Supporter-siden vår her.

Og for første gang i Aftenpostens fotballdekning vil tribunesliterne, sofaekspertene og den genuint interesserte fotballsupporteren få slippe til på våre plattformer.

Med entusiasme, innsikt, og følelser, vil du finne vår portal levende gjennom hele uken. Og du kan selv bli med på debatten gjennom kommentarfeltene på hver sak våre skribentene leverer.

LES OGSÅ: Ventetiden er over

Talsmann i Norsk Supporterallianse, Bjørnar Posse Sandboe, sier til Aftenposten at han tror de mange supporterklubbene landet rundt de siste årene er blitt påvirket av nedgangen i det generelle tilskuertallet. For å få folk tilbake på tribunene og få opp interessen rundt fotballen igjen, tror han vi må slutte å se på fotballen som en kommersiell vare.

— For å få oppslutning rundt produktet fotball er det aller viktigste, slik jeg ser det, at man ikke kaller det et produkt. Folk må ha et annet forhold til fotball enn at det er en tjeneste eller en vare de kjøper. Fotballen skal være noe helt unikt, noe du ikke får noen andre steder. Som skal være rimelig priset, og tilgjengelig der vi som ønsker fotballen kan involvere oss. Det vi trenger er en gjenoppliving av fotballtradisjonen. Da alle visste at det var kamp på søndag klokken 18.00. Og om kampen gikk på et annet tidspunkt, gjorde det ikke noe, for da var det jo åpenbart en toppkamp som vi snakket enda mer om. Hjertet i norsk fotball ligger i klubbene, og disse må være til stede i sitt lokale miljø, tilrettelagt for sin lokalbefolkning. Ikke sist sett på full fart ut døren for å spille hverdagskamp og "hore" seg ut til TV-selskapene.

Supporter-stoff kysten rundt

Fotballsupportere fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør var nylig samlet i Aftenpostens lokaler i Oslo til et felles kickoff.

— Der gikk vi gjennom litt skrivetips og etikk. Det er viktig å understreke at denne gjengen ikke er vanlige journalister, men må regnes mer som bloggere og debattanter, sier Fardal.

LES OGSÅ: Årets Molde-lag bedre enn fjorårets

Selv om Supporter-prosjektet drives av Aftenposten, vil stoffet våre skribenter leverer bli tilgjengelig gjennom våre samarbeidende Schibsted-aviser. Det betyr at du kan lese hva våre Start-skribenter skriver om Start i Fædrelandsvennen, hva Viking-skribentene skriver om Viking i Stavanger Aftenbladet, hva Brann-skribentene skriver om Rikard Norlings menn i 1. divisjon i Bergens Tidende, hva Rosenborg-skribentene mener om RBK i Adresseavisen, hva Molde-skribentene mener i Romsdals Budstikke, hva Aalesund-skribentene mener om AaFK i Sunnmørsposten og hva Tromsø-skribentene mener i iTromsø.

— Vi håper at vi med dette får frem tribunerøsten. Supporterne er norsk fotball, og vi tar dem på alvor. Skribentene fra de forskjellige klubbene kan med denne satsingen komme til orde foran et bredt publikum. Samtidig håper vi at de kan sette dagsorden med saker og problemstillinger som opptar dem som supportere. Vi regner med at innleggene deres vil ose av lidenskap, kunnskap og engasjement, sier Bertil Valderhaug, som er redaktør for sportssamarbeidet 100% Sport.

- Hvor stort publikum når skribentene her ut til totalt?

— Det kan oppnås kontakt med opp mot 1,5 millioner brukere på nett.

Hvordan vurderer våre skribenter sine lag før seriestarten?

Lik oss på Facebook og følg alle våre Supporter-skribenter her.