Administrerende direktør i Norsk Tipping, Torbjørn Almlid, er svært bekymret. At Norges Fotballforbund har valgt å selge rettighetene til CANAL+ uten budrunde, var ikke som planlagt.

Ny evaluering

Ikke minst bekymrer det ham at CANAL+ annonserer for utenlandske spillselskap. Selskap som ikke har lov til å drive virksomhet i Norge, men som bruker en rekke norske TV-kanaler som sender fra utlandet.

– Jeg er overrasket over at denne avtalen kommer nå og at den har et slikt omfang. Den vil ha betydning for vårt forhold til norsk toppfotball, sier Almlid til Aftenposten.

Han sier at Norsk Tipping blir nødt til å foreta en helt ny evaluering av sitt forhold til Norges Fotballforbund og Fotball Media som forvalter rettighetene til forbundet.

– Dette vil også innebære vårt forhold til konseptet Tippeligaen, sier Almlid.

Norsk Tipping har vært hovedsponsor for den norske eliteserien helt siden den ble innført. En viktig del av dette sponsoratet har innbåret at serien har hatt navnet Tippeligaen. Nå kan begrepet Tippeligaen bli historie.

Statistikksenter Eliteserien:

Stor sponsor

Visepresidenten i Norges Fotballforbund, Einar Schultz, frykter ikke at de skal miste Norsk Tipping som støttespiller.

– Vi har lagt veldig stor vekt på Norsk Tippings interesser i den avtalen som vi nå har inngått med CANAL+, sier Einar Schultz til Aftenposten.

Torbjørn Almlid sørger for et betydelig beløp til norsk toppfotball. Årlig rundt 70 millioner kroner, eller 280 millioner for en avtaleperiode på fire år. I nær fremtid skal Norsk Tipping forhandle med fotballforbundet om en ny samarbeidsavtale for samme periode som CANAL+ har fått rettigheter: 2013-2016).

Det er ikke bare de utenlandske spillselskapenes annonsering på CANAL+ som bekymrer sjefen for Norsk Tipping.

– Tidligere NRK, og nå TV 2, har gjort en veldig god jobb for norsk toppfotball. Graden av synliggjøring er viktig for oss. Sportsspill er et satsingsområde for Norsk Tipping og vi har en rekke nye produkter som vi vil satse på. Når nå seks av åtte kamper skal sendes på betal-TV, er denne eksponeringen trolig ikke like gunstig som tidligere, sier Almlid.

Han er også redd for at spredningen av kamper skal bli for stor slik at det blir vanskelig å komponere en tippekupong og et oddsspill med riktige spille-!objekter til riktig tidspunkt.

Gråmarkedet

I tillegg kommer den politiske siden. CANAL+ har reklame for utenlandske spillselskaper som politikerne forsøker å holde unna norske spillere. Da kanalen hadde rettighetene til Premier League, viste de reklame for slike selskaper foran, under og etter kampene. Norsk Tipping har enerett på spill i Norge og overskuddet går til idretten.

– Selskapene er ikke illegale, men de er aktive mot norske tippere og utfordrer vårt spillemonopol. Disse selskapene som jeg vil kalle gråmarkedet, står for 20-25 prosent av spillomsetningen i landet. At kanaler som distribuerer norsk fotball også har denne reklamen, vil kunne bidra til å legitimere denne virksomheten.

– Bekymringsfullt, sier Almlid.

Gå seg til

Sportssjefen i Canal+, Kenneth Fredheim, er derimot ikke så veldig bekymret for hva Norsk Tipping måtte mene. Han tror alle til slutt skal bli enige.

– Det er ennå to år til vi skal i gang med sendinger. Det er mange ting som skal på plass og jeg er sikker på at vi kommer til ordninger som alle parter kan akseptere, sier Fredheim.

Fakta: TV-avtalen

CANAL+ har fra 2013-2016 kjøpt seks av de åtte eliteseriekampene som spilles hver runde. Disse blir sendt på betal-TV. Kanalen har førstevalget på kamp.

De to kampene som ikke er solgt, er 2.— og 3.-valget. Disse kan bli sendt på åpne kanaler.

Slik er dagens avtale:

  • Fredag: Én kamp på MAX – gratis.

  • Lørdag: Én kamp på TV 2 Sport – betalingskanal.

  • Søndag: Hovedkamp på TV 2 kl. 20.00 – gratis. Fire kamper kl. 18.00 på TV 2 Sport – betal-TV.

  • Mandag: Én kamp på TV 2 Zebra 19.00 – gratis.