ARENDAL: – Det var veldig rart å stadig lese om problemene i firmaet i Dagens Næringsliv, og tenke at dit skal vi, sier ingeniør Kine Broms Sletengen.

GLADE: Kine Broms Sletengen (t.v.) og Christina Hurtig har akkurat fått vite at Sevan Marine ser ut til å være reddet. Foto: Jon Anders Skau

En rekke formaliteter gjenstår, og alt kan skje fram til blekket på kontrakten tørker. Men det meste tyder på at ingeniørekteparet og de andre 300 ansatte i selskapet kan puste lettet ut og koste på seg et bredt glis. Spennende tid.

– Rådgiverne som har godkjent dette har jo mandat fra sine oppdragsgivere. Derfor vil jeg bli forundret om noe skulle skjære seg nå, sier administrerende direktør Carl Lieungh.

Fædrelandsvennen var til stede i kontorlandskapet da han ga den første meldingen til de ansatte, en time før han hadde innkalt til informasjonsmøte. Da de kom til jobb i dag visste de ikke om selskapet ville drive videre, eller om styrelederen måtte gå til skifteretten og melde oppbud. Det var den gledelige budskapet direktøren kunne bringe.

– I all vesentlighet er alle våre cirka 300 arbeidsplasser reddet, sier Lieungh.

– Det høres veldig positivt ut. Vi vet jo ikke så mye ennå, men merker at stemningen er positiv, sier Tord Broms Thorsen som er fra Tvedestrand. Da han og ektefellen skrev under kontrakt rundt påsketider var det allerede problemer for Sevan Marine. Hvor store de var, ble likevel ikke kjent før emisjonen i forbindelse med Sevan Drilling-utskillelsen gikk i vasken i mai.

– Vi visste jo lite før vi kom hit, og var veldig spent på hva de andre ansatte tenkte. Men vi har merket at folk bryr seg veldig om selskapet, sier Broms Thorsen.

FORNØYD: Carl Lieungh var både lettet og følte seg tom etter telefonstyremøte i dag. Foto: Jon Anders Skau

Økonomisk nedtur.

Einar Werner Frøyna er en av dem som har jobbet i Sevan gjennom oppturer og gigantiske nedturer. Selv om markedet for ingeniører er svært bra, har han blitt i Kittelsbukt i Arendal.– Jeg husker godt at aksjen sto i 85 kroner, og opsjonene våre var noe verdt, smiler han. Nå er aksjen verdt rundt 30 øre, og opsjonene er ikke veldig attraktive i øyeblikket. For Øyna fra Risør har dette likevel ikke vært det viktigste. Nyvinningene, riggen med det runde skroget og alt den inneholder tiltaler en ingeniør.

– Vi er veldig opptatt av teknologi, og den er jo veldig bra. Vi har to rigger i drift og en som skal ut neste år. Så på det teknologiske har vi levert. Så har vi vært spente tilskuere til alt det finansielle og økonomiske som har skjedd, sier Frøyna. Hver gang det har kommet en nyhet om selskapet har de lett etter det ene viktige svaret.

– Betyr dette større eller mindre fare for konkurs? har vi tenkt, sier han.

Som ansatte har de møtt flere utfordringer som følge av Sevan Marines store finansielle problemer.

Manglet penger.

– Jeg har jobbet med Sevan Voyageur som for tiden ligger på Nymo, og flere ganger har det manglet penger til å hente varene. Det har gjort alt dyrere og skapt merarbeid, sier Frøyna. Han sier det har vært mye usikkerhet.

– I dag fikk vi endelig gode nyheter, sier han.

Tvers over skilleveggen sitter Christina Hurtig. Hun har vært i selskapet i seks år, og fikk med seg den store oppturen før nedturen startet.

– Det har uansett vært en utrolig bra arbeidsplass. Jeg kom hit for å jobbe med spennende ting, og det gjør vi hele tiden, sier hun.