ARENDAL: Styret i Sevan kom sammen kl 08.00 i dag tidlig. I går kveld forberedte styre og ledelse seg på to mulige utfall: fortsatt drift eller oppbud.

– Det bør foreligge noe når Oslo Børs åpner torsdag. Da snakker vi om enten en avtale ”in priniciple” eller en veldig trist melding, sa Carl Lieungh i går kveld.

Sevan Marine sliter med et et lån på 5,4 milliarder. I tillegg har oppgradering av Sevan Voyageur blitt 500 millioner dyrere enn planlagt.

Forhandler

Forhandlingene har i hele natt pågått mellom Sevan og kreditorene som i hovedsak er obligasjonslånseierne. Ifølge styreleder Jens Ulltveit-Moe har de også hatt dialog med en industriell aktør som skal være interessert i å kjøpe hele eller deler av Sevan. Han sier til dn.no at et fremtidig samarbeid med denne aktøren kan være aktuelt.

Ullteiveit-Moe vil ikke si noe om hvor vidt denne aktøren har vært med i de avsluttende forhandlingene.

Fvn.no var i kontakt med styret i dag tidlig, men fikk ikke opplyst om det nå ligger en konktret avtale på bordet. I går kveld var tonen optimistisk.

— Vi er enige om hovedprinsippene. Jeg tror det skal gå bra. Etter min mening er det kun noen småting igjen, og det vil være veldig bittert om de skulle velte hele denne avtalen, sa Lieungh.

Vil fortsette

Hvis Sevan skulle gå konkurs, vil det ramme 500 ansatte. Kjell Johannessen i næringsklyngen Node tror Sevan blir videreført med nye eiere hvis det blir resultatet.

— Noen kommer til å føre dette videre. Du kommer fortsatt til å se runde plattformer. Det er en god teknisk løsning som har sin plass og som markedet etterspør, sier Kjell Johannesen, ledere for næringsklyngen Node.

Næringsklyngen omfatter leverandørindustrien til olje- og gass i Agder og har nettopp passert 8000 medlemmer. Blant alle bedriftene i klyngen er Sevan den eneste som leverer komplette plattformer.

Plattformene er bygd i Kina, men utviklet av miljøet i Arendal. Over 60 prosent av alt utstyret om bord på de karakteristiske, runde plattformene er levert av industrien på Sørlandet.