FRUSTRERT: Administrerende direktør Carli Lieungh (th) sier det er svært kompliserte forhandlinger med mange aktører. Her fra en ekstraordinær generalforsamling i juni. I bakgrunnen gründer Arne Smedal. Foto: Kjetil Reite

ARENDAL: Sevan Marine hadde gitt lånegiverne en frist til kl 08.00 i dag tidlig for å få på plass en løsning for det kriserammede selskapet. I dag tidlig var det styremøte i selskapet. Nå er det klart at forhandlingene fortsetter på overtid ut over dagen og ettermiddagen.

— Det bør kunne være mulig å få til en løsning med alle parter i dag, sier administrerende direktør Carl Lieungh. Forhandlingspartnerne har likevel gitt seg selv ny frist frem til børsstart i morgen tidlig. Da skal det være endelig avgjort om selskapet med mer enn fem milliarder i gjelde må gå til skifteretten, eller om det kommer frem en ny og forhåpentlig langsiktig løsning. Går det galt, vil det være en av Norges-historiens største konkurser.

Fædrelandsvennen møtte Lieungh på sitt kontor i Arendal like etter dagens styremøte i Sevan. I lokalene er det en tett stemning. De ansatte ser etter Lieungh når han går gjennom kontorlandskapet. Alle er spente på om arbeidsplassen overlever dagen.

Sevan Marine sliter med en gjeld på 5,4 milliarder og har i flere måneder prøvd å få til en løsning med kreditorene. Fristen er denne uka.

— Stemningen er til å ta og føle på om dagen, sier Lieungh. Foreløpig har han lite å meddele de ansatte.

— Det som gjør det så komplisert, er at det er veldig mange å forhandle med. Det er både obligasjonseiere, banker, partnere og kunder. Til slutt skal aksjonærene stemme over dette, sier Lieungh

Frist

Sevan har holdt det gående de siste månedene takket være en midlertidig løsning med kreditorene. Men denne midlertidige løsningen løper ut denne uka, og etter det kan ikke Sevan holde det gående lenger. Da blir de nødt å melde oppbud.

Av gjelden på 5,4 milliarder utgjør obligasjonslånene 4,2 milliarder kroner. Obligasjonseierne er anonyme, og forhandlingene går via Norsk Tillitsmann.

— Alle skal bli enige for at vi skal få til en avtale, og alle er proffe forhandlere som kun ser på sine egne interesser. Vi er enige om noe, mens det er steile parter på andre punkter. Det er veldig få som tenker på selskapet. Det er frustrerende. Mitt eneste mål er å redde selskapet, sier Lieungh, så legger han til:

— Det er virkelig verdt å kjempe for selskapet. Teknologien er unik og det er så mange kompetente ansatte, sier han.

Dobbelt problem

Problemene til Sevan har vært store lån, kombinert med overskridelse på oppgraderingen av Sevan Voyageur. Sevan eier tre såkalte FPSOer. Det er skip som både produserer og lagrer. Den tredje er Sevan Voyageur som er under ombygging ved Nymo. Denne ombyggingen har blitt en halv milliard dyrere enn planlagt.

I juli fikk Sevan et lån på 36 milliner dollar. Dermed kunne oppgraderingsarbeidet med Sevan Voyager fortsette, mens selskapet kunne jobbe for å få til en omstrukturering.

Den langsiktige løsningen skulle blant annet gå ut på en aksjeutvidelse (emisjon) på 200 millioner dollar. I tillegg var planen å gjøre om obligasjonsgjeld til egenkapital slik at långiverne ble medeiere i selskapet.

Overlever selskapet den tøffe runden de går gjennom nå, kan de gradvis dreie fokus mot videre drift.

— Da er første mål å få finansiert og bygge ferdig de to skrogene som ligger i Kina, slik at vi får flere plattformer i drift.

— Så ønsker du deg nye eiere?

— Vi har hele tiden sagt at vi ønsker eiere som har industrielt forankring, som vil drive teknologien videre, sier Lieungh.