Arne Michael Killingmo er oppgitt etter det som skulle ha vært en alle tiders sommerferie på den franske middelhavsøya Korsika. Turen var nøye planlagt, og det med et litt kresent utvalg av bosteder for å gjøre ferien ekstra behagelig.

Men oppholdet på den franske øya skulle vise seg å bli alt annet enn trivelig.

Den gode feriestemningen falt drastisk allerede da de ankom øyas hovedstad Ajaccio: Det viste seg at Norwegian-flyet hadde reist fra koffertene til tre av dem på Gardermoen:

— Slikt kan skje, men da forventer man at et seriøst flyselskap har prosedyrer som raskt ordner opp. Det har tydeligvis ikke Norwegian. Alle henvendelsene dit har vært nytteløse, de har tvert imot vist en arroganse mot kundene sine som jeg aldri tidligere har opplevd maken til, sier Killingmo til Aftenposten.

Les også:

Koffertene kom ikke

Ferien på Korsika ble ikke som ventet. Foto: WIKIPEDIA

Fra første stund merker Killingmo at det ikke ville bli noen lett oppgave å skulle få tilbake koffertene.— Det ble sagt at koffertene skulle komme med neste Norwegian-fly – på lørdag, altså fire dager senere. Vi fikk også beskjed om at den kunne komme før, siden det angivelig var 30 passasjerer som var i samme situasjon som oss, forteller Killingmo.

Men informasjonen skulle vise seg å være helt feil. Kofferten kom ikke før, og den kom heller ikke på lørdagen. Da var over halve ferieoppholdet over, og verst for dem alle var savnet av egen feriegarderobe. De måtte derfor klare seg med litt innkjøpte klær, samt det de sto og gikk i da ferien startet. Dette tok mye av tiden, og gjorde at planlagte opplevelser måtte sløyfes.

— Vi ringte og purret på den lokale flyplassen, men fikk aldri noe svar. Når vi ringte nummeret til Norwegian i Norge fikk vi bare beskjed om at de ikke hadde kapasitet til å besvare henvendelser, forteller Killingmo.

Les også:

I desperasjonen ringte han derfor et annet nummer, det som skal brukes hvis man skal kjøpe flybillett. Da svarte det derimot straks, men operatøren mistet fort interessen da han skjønte at Killingmo ikke var ute etter å kjøpe flybillett, men etterlyse koffertene.

— Han lovte imidlertid at det innen en time skulle ringe en «ansvarlig person» til meg. Den telefonen kom aldri, sier Killingmo.

Ventet og ventet

Først søndag kveld kom bagasjen, og de fikk beskjed om å hente den selv på flyplassen. Det viste seg at koffertene kom via en Norwegian-avgang fra Nice på fastlandet.

— På flyplassen fikk vi vite at bagasjen hadde vært på en rundtur mellom Oslo, Korsika, Nice og så tilbake til Korsika. Ferien var allerede ødelagt, vi fikk en hel dag med egen feriegarderobe før vi reiste hjem igjen, sier Killingmo.

Reiseforsikringen dekket innkjøp av klær, men kun som kriseløsning.

Han anser ferieoppholdet som ødelagt, og har krevd erstatning fra Norwegian. Fører ikke dette frem, klager han saken inn for Transportklagenemnda for fly. Han er oppbrakt over det han mener er manglende kundefokus og arroganse fra flyselskapets side.

Les også:

— Med daglige fly til Nice skulle man tro at å frakte kofferter videre til Korsika ikke skulle være spesielt komplisert, sier han.

Bagasjekaos

Hos Norwegian beklager informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen problemene med å få frem kofferten, og at selskapet ikke har vært i stand til å svare på henvendelsene som er gjort fra de involverte i saken:

— Det var dessverre lang ventetid på telefon i forbindelse med bagasjekaoset på Oslo lufthavn i sommer og vi beklager hvis ikke kunden har fått kontakt med oss. Kundesenteret svarer løpende og kronologisk både på telefon- og e-posthenvendelse, men det kan ta noe tid i perioder med stor pågang. Vi har bedt den aktuelle kunden om å sende oss kvitteringer for utlegg og vi vil vurdere klagen individuelt, slik vi gjør med alle henvendelser fra våre passasjerer, sier han.

Les også:

Sandaker-Nielsen fremholder at alle som henvender seg til selskapet skal få sin sak behandlet individuelt og at det i perioder med stor pågang kan ta tid å få svart alle.

— Dessuten flyr vi kun to ganger i uka til Korsika, hvilket også byr på utfordringer med levering ettersom ingen andre flyr direkte fra Oslo lufthavn. Vi forstår at det både er upraktisk og frustrerende å vente så lenge på bagasjen når man er på ferie, mener han.