— Dette var jo egentlig veldig enkelt, og greiere enn jeg hadde trodd. Og så raskt som det gikk.

Britiske Wayne Hancock står på flyplassen i Alicante.

Han har akkurat ekspedert seg selv og bagasjen inn på Norwegians avgang til London Gatwick. Han gjorde som de færreste i dagens kø, sjekket inn på automat og vips rett til bagasjeautomaten og elegant forbi den lange køen av medpassasjerer. De hadde valgt å sjekke inn på, "gammelmåten" og må pent vente på tur i køen.

Uten å vite det har han akkurat møtt det nyeste av norsk flyplassteknologi, levert av det norske firmaet BB Computerteknikk. Det beskjedne firmaet som ligger i Lier, har satt seg et hårete mål: Det vil spille i førstedivisjonen i Europa om å levere automatikk på flyplassene. En nisje de færreste er kjent med, men av stor betydning for oss alle når vi skal ut og reise med fly.

Endeløse køer

Wayne Hancock bruker bagdrop-automat for andre gang og er storfornøyd med teknologien. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Scenen på flyplassen er blitt hverdagen for reisende nordmenn. Det er mange år siden vi nordmenn begynte å sjekke inn og sende bagasjen vår selv, og er kommet dit hen at vi strengt tatt ikke trenger å møte et eneste av flyselskapenes ansatte før vi sitter i flysetet.

Slik er det absolutt ikke i resten av Europa. I mange land preges de fleste flyplassene fortsatt av manuell betjening. Flyreisen starter gjerne med å stå i endeløse køer. En eksplosiv økning i antall passasjerer, kombinert med en bransje som er på desperat jakt etter nye innsparingsmuligheter, gjør at automatmarkedet på flyplassene trolig vil eksplodere.

I teten for den norske satsingen står spanjolen José Guillen. Da han ble overtallig i SAS i oktober 2009, hoppet han rett over i Lier-firmaet og dro i gang det han hadde sett komme: Folk vil helst gjøre alt selv – og kjapt – på flyplassen. Etter å ha deltatt i automatiseringen av norske flyplasser, står Europa for tur:

— Norske flyplasser er helautomatiserte og vi ligger 10 år foran resten av Europa. Vi har et forsprang på 20 år på USA. Det er et stort marked der ute for å gjøre reisen enklere for folk. Den prosessen skal vi bli en del av, sier Guillen.

Store muligheter

Han leder an i en norsk krig mot passasjerkøer og flyplass-stress. BB Computerteknikk hvor Guillen jobber som forretningsutvikler, eksporterer norsk automat-teknologi til resten av Europa. De har allerede levert utstyr til mange flyplasser i Norge, på Gatwick i London, Færøyene og Alicante. Nå går de løs på Barcelona.

— Vi har i mange år nå samarbeidet tett med Norwegian og er med på deres vekst ute i Europa. Men vi er innstilt på å samarbeide med alle – både flyplasser og flyselskaper – slik at teknologien kan komme flere til gode. Derfor fører vi samtaler både med europeiske og globale kunder som har fattet interesse for produktene våre, sier Guillen.

Kutter og kutter

Og det er ikke rart. Konkurransen er kvelende, samtidig som billettprisene faller.

— En slik automat utgjør lønnskostnadene for to personer, sier José Luis Reina og nikker mot den røde bag drop-automaten han kjøpte for noen måneder siden. Han er stasjonssjef for bakkeselskapet Menzies som står for passasjerhåndteringen for fem flyselskaper i Alicante. Mange av kundene bruker automaten, men for enda flere er den et ukjent fenomen. Det gjelder å få folk til å bruke den for å ta ut rasjonaliseringsgevinsten. Han har fått den aller første automaten som er tatt i bruk på spanske flyplasser.

— Om bare et års tid har nok alle selskapene minst et par av disse hver, tror han.

Skaper nye jobber

Ansatte vi snakker med legger ikke skjul på sin skepsis mot at automatene skal erstatte menneskelig arbeidskraft. Men selv om de ser at krigen mot køene har sine ofre, er de samtidig klar på at å være tidlig ute med ny teknologi kan skape flere oppdrag og slik også sikre muligheten for sysselsetting i fremtiden. Dessuten, mener de, vil automatiseringen tvinge seg frem uansett.

- Vi jobber med et knallhardt press mot oss fra flyselskaper som krever billigere tjenester hele tiden. Vi er nødt til å spare der det er mulig, bare slik overlever vi. Derfor vil de norske automatene komme, enten vi vil det eller ikke. Vi er så langt fornøyd med produktet og er spent på hvor raskt passasjerene blir vant til å bruke det. Vi vet jo at dere i Skandinavia har brukt dette i lang tid, nå gjelder det å få andre europeere til å bli vant med det, mener Reina.

Flyttet produksjonen

For BB Computerteknikk har den økte satsingen og hard konkurranse i markedet ført til at bedriften har flyttet produksjonen av utstyret fra Norge til Spania. Men alt styres fra Norge. Teknologien gjør at selskapet kan overvåke enhver automat fra kontorene i Lier og kan straks fortelle hva som er feil hvis det oppstår tekniske problemer.

Han minner om hva kampen mot køene egentlig handler om:

— Skal flyprisene forbli lave også i fremtiden kreves det at vi jobber på en smartere måte. Det samme skjer i flybransjen som har skjedd i banker og butikker forlengst, hvem må gå i banken for å ta ut penger over skranke i våre dager? spør Guillen. Firmaet har klar en ny og forenklet innsjekkingsautomat, en såkalt Tagomat. Den er mye mindre enn den vanlige innsjekkingsautomaten, men har samme funksjon – sjekker deg inn og gir deg bagasjetag. Den ser Guillen for seg kan plasseres også på hoteller og i parkeringshus, slik at folk kan sjekke inn før de kommer til flyplassen.

Kommer over alt

Ryan Ghee er redaktør i det britiske selskapet Future Travel Experience og har godt overblikk over den raske fremveksten av flyplass-automatikk som ruller inn over Europa:

— Det har kommet teknologi som gjør at folk kan printe ut sine egne bagasjelapper hjemme, og dette gjør jo flyplass-automatikk enda mer aktuelt. I dag er jo svært mange passasjerer allerede sjekket inn når de kommer til flyplassen. Mange av de store flyplassene i Europa tilbyr selvbetjent innsjekking og bag drop, men jeg tror det er en trend som vil spre seg til hver eneste flyplass i hele regionen – inkludert regionale, mindre flyplasser, mener Ghee.