Onsdag ettermiddag tok rute SK 951 av fra Stavanger lufthavn Sola med kurs for Houston, Texas. Det markerte åpningen av enda en ny interkontinental rute for SAS fra Norge.

Men det er slett ikke alt: Turen vestover mot USAs oljehovedstad varer i hele 10 timer og 40 minutter. Det er ifølge Boeing-fabrikken den lengste kommersielle direkteruten i dag med historiens mest solgte jetfly – Boeing 737. -Ja, dette er rekord nå for en kommersiell direkterute. KLM hadde en lignende rute fra Amsterdam som var litt lenger, men den ble lagt ned for noen år siden som ren business-rute, bekrefter Charles Colburn i Boeing overfor Aftenposten.

Les også:

Han vet hva han snakker om, han er markedsdirektør for Boeings 737 business-jets (BBJ), den samme flytypen SAS-bruker på sin nye rute.

Nytt i Norge

Houston-ruten er den andre direkte interkontinentale ruten for SAS fra Norge, og introduserer et helt nytt produkt innen norsk luftfart: Et helt fly, utelukkende med 44 businessklasse seter og med travle, fett betalende oljesjefer som hovedmarked.

Flytypen, en Boeing 737-700, skal normalt ikke kunne fly særlig lenger enn fra Oslo til Kanariøyene med full last.

SAS nye rute til Housten trenger ikke være fullbooket for at flyselskapet skal tjene penger på det. Foto: Jarle Aasland

Men flyselskapet som eier maskinen har montert ikke mindre enn syv ekstra hjelpetanker på superutgaven, og med mer drivstoff og få passasjerseter økes rekkevidden dramatisk for denne spesielle 737-utgaven.-Vi skal kunne nå til vestkysten av USA med dette flyet, som ellers er utstyrt med vinger og understell fra et litt større fly – Boeing 737-800, sier kommunikasjonsdirektør Lubica Clunkova hos PrivatAir, selskapet som leier flyet ut til SAS.

Les også:

Ikke billigbilletter, ikke luksus

Her vil du garantert ikke finne en eneste billigbillett, prisen på en normalbillett vil ligge på mellom 25.000 og 50.000 kroner, tur/retur.

-Jeg ser at denne flyruten har vært fremstilt som rå luksus i luften. Det er det ikke. Det spesielle med denne ruten er at den flys med få seter og kun business klasse om bord. For øvrig er servering og servicen den samme som man finner på enhver business klasse hos SAS, sier direktør for salg og marked i konsernet, nordmannen Eivind Roald, til Aftenposten før avgang.

flyet går daglig, bortsett fra tirsdager. Foto: Jarle Aasland

SAS har leid flyet for tre år, men Roald er ikke veldig bekymret for lønnsomheten til ruten. Han sier at selskapet er avhengig av å selge litt mer enn halvparten av setene for å gå i pluss.— Dette tror jeg skal gå bra, sier han. Det fins bare en håndfull andre rene business-ruter i Europa som opererer oversjøisk.

Les også:

Neppe flere

Roald sier at ruten er skreddersydd for å operere med en ren business jet, siden det er stor forretningstrafikk mellom oljehovedstedene Stavanger og Houston. Så langt har reisende måttet fly via flyplassene i Amsterdam eller Frankfurt for å komme mellom byene, nå har de fått et direkte-alternativ som skal gå daglig – unntatt tirsdager.

-I dag har spesielt KLM og Lufthansa stor forretningstrafikk mellom de to byene. Vi ser av bookingen så langt at trafikken til Stavanger er større enn vestover, men det vil nok variere naturlig. Jeg tror ikke vi får se noen flere av disse business direkterutene hos oss i alle fall. Vi skal bygge ut våre direkteruter fra Norge og Sverige, men det kommer vi tilbake til senere i høst, sier Roald.