Lavprisselskapet Norwegian får ofte pepper for å bruke lang tid på å få passasjerene hjem når flyene får teknisk feil i utlandet.

Ikke minst har kritikken rammet selskapets langdistanseflyvinger der passasjerer fra USA og Asia har måtte vente i opptil flere dager før Norwegian har klart å få dem hjem. I slike saker har konkurrenter— ikke minst SAS – straks gjort markedet oppmerksom på at passasjerer blir tatt mer effektivt vare på hos de store nettverkselskapene fordi passasjerene straks blir sendt med andre, samarbeidende flyselskaper.

Kort strekning

Nå viser det seg imidlertid at veien hjem kan være lang også for passasjerer med SAS, som tilhører verdens største flyallianse - Star Alliance.

De strandede passasjerene skulle ikke reise lenger enn den vesle strekningen fra London til København, skriver den danske avisen Ekstrabladet.

Sist lørdag ble SAS-avgangen fra den engelske hovedstaden kansellert. Dette fikk passasjerene beskjed om via tekstmelding en time før avgang. Passasjerene fikk beskjed om at de var booket om til nytt fly mandag.

En av passasjerene, Kim Vormsby, forteller at de ikke fant noen fra SAS som kunne hjelpe dem eller de andre passasjerene på Heathrow da problemene oppsto. Vormsby, med bakgrunn som sekretær i Serviceforbundet, kan litt om behandling av flypassasjerer. Forbundet organiserer mange luftfartsansatte, dog ikke fra SAS.

— Det var en folkevandring mot informasjonsskranken. Der var det ingen informasjon fra SAS og vi fikk ingen hjelp med å få ut bagasjen vår, forteller han.

Fikk hjelp hos andre

Passasjerene tok derfor kontakt med flyalliansens kontor på Heathrow, og der fikk de hjelp av Star Alliance-ansatte til å få ut bagasje og billetter med en buss som tok dem til et hotell nesten 3 mil unna flyplassen.

Nå lurer han på hvorfor ikke SAS tilbød de strandede passasjerene å reise med et annet flyselskap. SAS har selv en betydelig trafikk mellom London og København, på en vanlig søndag går det fem fly direkte mellom de to hovedstedene. I tillegg kan selskapet sende passasjerer via Oslo og Stockholm med egne fly, og via andre europeiske byer med bl.a. Lufthansas selskaper, via deres store rutenettverk.

SAS’ danske pressesjef, Trine Kromann-Mikkelsen, bekrefter de faktiske forhold overfor Aftenposten. Hun sier at SAS forsøkte å få sendt passasjerene med andre flyselskaper, men at det var ferietid og fulle fly.

Sikre hjemtransport

— En slik situasjon er ikke en fordel for SAS. Det er dyrt å ha passasjerer strandet på hotell. På en travel sommer kan det ta tid å få passasjerene hjem. Å booke om passasjerer til første tilgjengelige fly er det første vi gjør, for å sikre at de har en avgang med SAS. Deretter begynner vi å lete etter muligheter for å få dem hjem tidligere. Jeg vet at vi søndag ettermiddag fikk et større fly inn i trafikken og dermed kunne få noen av de 70 hjem allerede søndag, forteller hun til Aftenposten.