Konserndirektør i SAS, Eivind Roald, varsler nye langruter fra Oslo til USA og Asia. Det liker kaptein Kent Westerby onsdag formiddag tok av av fra Oslo til New York med en Airbus A330 til New York. Foto: KNUT-ERIK MIKALSEN
Konserndirektør i SAS, Eivind Roald, varsler nye langruter fra Oslo til USA og Asia. Det liker kaptein Kent Westerby som onsdag formiddag tok av av fra Oslo til New York med en Airbus A330. Foto: KNUT-ERIK MIKALSEN

Neste høst starter SAS nye interkontinentale direkteruter fra Oslo, og selskapet varlser i formiddag at de nye rutene fra Norge og Sverige gjelder destinasjoner både i Asia og USA.

Demed trapper SAS opp krigen om langdistanse-passasjerene. Konserndirektør Eivind Roald vil overfor Aftenposten ikke si hvor de nye rutene skal gå, og sier dette bl.a. avhenger av at selskapet får attraktive start— og landingstidspunkter på de nye stedene de skal fly.

I dag har SAS kun én langrute fra Oslo, den går til New York. Dessuten starter selskapet 20. august en ny rute mellom Stavanger og Houston, men dette blir en rute som skal opereres med fly som kun har rundt 40 business-seter.

Helt nye ruter

Roald sier at SAS har plukket ut de aktuelle rutene ut fra en liste på 10 destinasjoner som konsernsjefen har utarbeidet tidligere.

— Vi er selvsagt tett på en avklaring om hvilke ruter det vil bli, det tror jeg vi ka avsløre over sommeren. Det er også snakk om helt nye ruter i SAS-sammenheng.

Hvilket innebærer at det er slutt på den tiden da alle langrutene skulle gå fra København?

— Jeg vil si det slik at vi styrer ruteprogrammet etter etterspørselen. Nå er det stor ettersprøsel i det norske og svenske markedet etter nye direkteruter. Da må vi høre på det og legge opp satsingend deretter, sier Roald som minner om at huben i København henter passasjerer ikke bare fra Skandinavia men også fra land som Polen og det nordlige Tyskland.

Røpet rutene

Blodrøde kvartalstall for SAS-sjef Rickard Gustafson. Foto: NTB SCANPIX

Det er i forbindelse med fremleggelsen av regnskapet for andre kvartal onsdag at konsernsjef Rickard Gustafson avslører de nye ruteplanene, og at dette skal skje høsten 2015. Da har SAS, ifølge Roald, tre nye langdistansefly av typen Airbus A330 i flåten. Resultatet han la frem er blodrødt: Selskapet fikk et tap før skatt på 1,078 milliarder svenske kroner i andre kvartal. Nå settes store kostnadsbesparende tiltak i verk.

– Det skandinaviske flymarkedet er fortsatt preget av intensiv konkurranse og prispress, noe som senket marginene mer enn ventet, sier konsernsjef Rickard Gustafson i en børsmelding onsdag morgen. Selskapet varsler ny bemanningsreduksjon, nå på 300 personer.

Kan bli oppsigelser

Konserndirektør Eivind Roald sier til Aftenposten at han ikke vil utelukke oppsigelser også i Norge når innsparings-tiltakene skal endelig besluttes over sommeren.

— Vi vil forsøke å unngå det, men jeg kan ikke i dag garantere at ingen norske administrativt ansatte må slutte, sier Roald.

Også basene for det flyvene personell blir sett over og der fins det to alternativer:

Det ene er å legge ned mannskapsbasene i Stavanger, Trondheim og Bergen og beholde en såkalt crew-base i Oslo. Det vil virke slik at arbeidsdagen for alle begynner i Oslo, og de ansatte må derfor selv sørge for å komme seg på jobb riktig sted selv om de velger å bo i en annen by.

Et annet alternativ er å optimalisere dagens crewbase-struktur slik at det dekker det lokale behov. Dermed unngår man å ha personell boende på hotell for å dekke lokale behov rundt om i landet.. SAShar i noen måneder hatt drøftelser med berørte fagforeninger, og man forventeren avklaring og beslutning rundt valg av modell i løpet av høsten.

Roald sier at SAS holder fast på et positivt årsresultat, tross de utfordringene som SAS og Europas øvrige luftfartsaktører gjennomlever nå.

Misfornøyd

Han sier at hele flybransjen er inne i turbulente tider med stor overkapasitet og lave priser:

— Likevel, i all vår fremtidige planlegging legger vi til grunn at prisene ikke skal stige, sier han.

Sjefen hans, Rickard Gustafson, er klar på at kostadene må ytterligere ned:

– Vi er svært misfornøyd med resultatet, og det er dårligere enn ventet. Dog er det verdt å notere at vi i april oppnådde en rekordhøy kabinfaktor og at antallet passasjerer som fløy med SAS økte med drøyt 300.000 i kvartalet. Samtidig fortsetter vi å senke enhetskostnaden som i løpet av året sank med 5,3 prosent, sier Gustafson.

Selskapet omsatte for 8,4 milliarder kroner i andre kvartal, ned fra 9,9 milliarder i samme periode i fjor.

Sparetiltak

Selskapet opplyser at det har satt i gang inntekts- og kostnadstiltak som ventes å ha en effekt på 1 milliard kroner.

– Markedsutviklingen viser at det er absolutt nødvendig at SAS agerer enda mer offensivt. Vi trapper nå opp tiltakene på både inntekts- og kostnadssiden. De ytterligere kostnadstiltakene kommer til å effektivisere vår virksomhet og allerede i regnskapsåret 2014/2015 forventes en resultatforbedring på ytterligere 1 milliard svenske kroner, sier konsernsjefen.