Kuttene skjer på mange ruter.

Rutereduksjonene skjer foran kommende vinterprogram, som tar til å gjelde i slutten av oktober.

Også SAS foretar endringer og det selskapet karakteriserer som «justeringer».

Professor Frode Steen. Foto: Jon Hauge

— Når en eller flere aktører reduserer sine frekvenser og ruter, er prishopp uunngåelig. Slik er økonomiens regler. Forklaringen er at Norwegian har hatt en sterk vekst, men at man nå ser at det er nødvendig med en høyere gjennomsnittlig billettpris - såkalt yield, sier professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole i Bergen til Aftenposten.Han er ekspert på luftfart.

Slik blir Norwegians kutt

Kuttene som Norwegian opererer med til vinteren i forhold til vinterprogrammet i fjor ser foreløpig slik ut:

Det kuttes i to rundturer pr. dag mellom Oslo, Trondheim og Bergen, og én rundtur Oslo - Stavanger i månedene november - mars.

Oslo - Ålesund fra 4 til 3 daglige avganger, også det i januar-februar.

Oslo – Evenes – fra 4 til 3 daglige avganger.

Oslo – Tromsø – fra 5 til 4 daglige avganger.

Oslo – Bodø – fra 4 til 3 daglige avganger.

Sandefjord - Trondheim vurderes nedlagt, endelig avgjørelse ikke tatt.

— Det er naturlig å justere antall avganger i henhold til etterspørselen og vi utelukker ikke at det kan komme ytterligere justeringer, sier informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker Nielsen, til Aftenposten.

Han sier at den frigjorte flykapasiteten ikke blir flyttet til mer lønnsomme ruter, men dreier seg om eldre fly som selskapet faser ut til vinteren.

Også SAS reduserer

Tormod Sandstø, SAS. Foto: Bjørn H. Stuedal

Det er ikke bare Norwegian som kutter, det gjør også SAS. Endringene hos SAS blir slik: Ruten Oslo — Tromsø reduseres med én rundtur, fra 10 til 9.

Rutene mellom Oslo - Bodø, Oslo - Evenes og Oslo - Longyearbyen får redusert kapasitet i midtvinteren.

Ruten Oslo - Kirkenes mister den daglige kveldsavgangen, den blir nå fløyet kun på tirsdager, torsdager og søndager hele neste vinter.

Pressekontakt i SAS, Tormod Sandstø, sier til Aftenposten at selskapet foretar noen justeringer:

— Dette for å bedre imøtekomme etterspørselen vi så sist vinter. I det store bildet er det ingen større forandringer, og vi øker bl.a. på andre områder som rutene mellom Stavanger-Tromsø og Bergen-Ålesund, sier han.

Har vokst nok

Professor Frode Steen mener forklaringen på at Norwegian tar ned kapasitet i Norge - i tillegg til å øke gjennomsnittsprisen på billetter - er at selskapet har oppdaget at trafikkveksten i Norge ikke forsvarer et mer omfattende ruteprogram:

— Effekten vil bli at prisene går opp, men vi vil neppe se de helt store endringene fordi det fortsatt er flere avganger tilbake der det kuttes. Norwegian er et selskap som er kjent for å snu seg dersom det er behov for å bedre inntjeningen, og det er nok et utslag av det vi ser nå, mener Steen.

Han er også spent på hvor stor del av forklaringen som kan knyttes til innføring av bonuspoeng på innenlandsk rutenett, som ble tillatt igjen fra mai i fjor:

— Her vet vi at SAS har et godt tak på de mest lønnsomme passasjerene. Derfor kan det som skjer nå være et utslag av at flere forretningsreisende velger å fly SAS fremfor Norwegian for å samle poeng. Men dette blir bare en spekulasjon, siden vi ikke har noen tall om dette å forholde oss til, sier Steen.