I Avinors reisevaneundersøkelsen for 2013 som legges frem i disse dager, går det frem at Bjørn Kjos bare har brukt et snaut år på å erobre posisjon som et av de ledende selskap for nordmenns interkontinentale reiser.

Nå er det bare SAS og KLM som er større. SAS dominerer riktignok med 560.000 reiser mens KLM har 350.000 norske passasjerer.

Vokser raskt

Deretter kommer raskt voksende Norwegian som allerede er nummer tre med 200.000 reisende. Bjørn Kjos har i løpet av et års tid blitt jevnstor med flykjemper som British Airways, Lufthansa, Qatar Airways og Air France.

Les også : Norwegian varsler flere kutt

Mens SAS og KLM – som innehar tetposisjonene – har tilbudt oversjøiske reiser med utgangspunkt i Norge i flere år, kom Norwegian for alvor inn på dette nye markedet så sent som i fjor. Tross massive problemer med forsinkelser og klager på dårlig behandling fra strandede passasjerer, har ikke dette skremt andre nordmenn til å satse på de hvite flyene med de røde nesene.

Liker direkteruter

— Imponerende raskt vekst viser fremfor alt hvor viktig det er for nordmenn flest å få tilbud om direkteruter til de populære feriemålene – spesielt i USA, mener forsker Jon Martin Denstadli i Transportøkonomisk Institutt.

Han står bak Avinor-rapporten «Reisevaner på fly 2013» sammen med Harald Thune-Larsen og Petter Dybedal.

Han tror Norwegians direkteruter med kortere reisetid og konkurransedyktige priser har gjort at selskapet har erobret seg en plass helt i teten.

— Norwegian har både skapt ny trafikk og også tatt noe trafikk fra konkurrentene. Tallene viser at den totale, interkontinentale trafikken ut fra norske lufthavner har økt med fire prosent de siste to årene, sier Denstadli.

Den ligger stabilt på drøyt 2,2 millioner reisende, med størst økning til Asia og Midtøsten. USA er likevel klart det største enkeltmarkedet, med Thailand på en like klar annenplass.

Smekkfulle fly

Hos Norwegian er det stor tilfredshet over mottagelsen selskapet har fått på sine nye interkontinentale ruter fra Oslo og Bergen:

— Flyene er fulle. Vi har passasjerer i ni av ti seter, hvilket befester det vi har sagt lenge: Prisene på turer til andre verdensdeler har vært astronomisk høye, og klarer du å tilby et godt produkt til en lav pris såkommer kundene, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Han sier at flyene ikke bare fylles opp av nordmenn, på rutene til Nord-Amerika er 30 prosent av de reisende amerikanere.

— Men, vi er de første til å innrømme at vi tidvis ikke har levert et godt nok produkt, og det jobber vi løpende med å forbedre. Vi planlegger ingen endringer i ruteprogrammet fra Norge nå, men vil bruke tiden fremover for å forbedre punktligheten, sier Sandaker-Nielsen.