— Prisene har blitt alt for lave til at flyselskapene kan ha en akseptabel inntjening. Nå skal derfor prisene opp, og det vil i første omgang skje ved å redusere kapasiteten - antall avganger må ned. Det vil gi selskapene mulighet til å øke inntjeningen, sier Jacobsen til Aftenposten.

Han ønsker ikke å anslå hvor stor økningen vil bli, fordi dette vil variere fra rute til rute.

Nye tiltak

Hans Erik Jacobsen

Uttalelsen kommer på bakgrunn av SAS-resultatet for tredje (mai — juli) kvartal som ble lagt frem onsdag. Konsernet fikk et overskudd på 756 millioner svenske kroner. Et resultat i overkant av hva analytikerne hadde ventet, men likevel klart dårligere enn i fjor da overskuddet var på nær 1,3 milliarder svenske kroner - 35 prosent bedre.Derfor har SAS varslet en ny spareplan som konsernsjef Rickard Gustafson sier skal presenteres i forbindelse med inneværende års regnskap. Jacobsen mener SAS har mange muligheter for innsparinger, selv om konsernet har gjennomgått en omfattende hestekur de siste årene:

Kutte ruter

— Ja, sparetiltak er en kontinuerlig prosess og uansett vil det fins mulige tiltak fortsatt i et så stort konsern som SAS er. Men jeg tror det viktigste av alt - både for SAS og de nærmeste konkurrentene - er å få redusert den store overkapasiteten som fins i det skandinaviske markedet nå. Veldig få flyselskap har en god nok inntjening, og derfor vil jeg tro at SAS og konkurentene nå ser på muligheten for å kutte i kapasiteten. Det var vært en stor økning i antall ruter og avganger de senere årene, dette kan ikke fortsette, mener Jacobsen.

Lyspunktet for SAS er at antall reisende øker. Selskapet hadde 700.000 flere passasjerer i siste kvartal i forhold til i fjor. SAS fastholder at man regner med et overskudd for hele regnskapsåret fra november 2013 til november 2014. Men også konsernsjef Gustafson gjør det klart at nye tiltak er tvingende nødvendig:

Prispress

– Resultatet reflekterer et marked med fortsatt kraftig prispress. Samtidig viser den høye trafikkveksten og produktiviteten at vår strategi har en effekt, sier Gustafson.

Tidlig i sommer varslet SAS-sjefen nye innsparinger på 1 milliard svenske kroner i 2015. Nå er ytterligere besparelser på vei og vil bli kjent om tre måneder.

— Vi har satt opp tempoet i vår store omstruktureringsplan. Vi har omorganisert slik at vi kan få til en sterk og hurtig forandring, sier konsernsjefen.

Aksjehopp

Aksjemarkedet tok imot beskjeden fra SAS-sjefen positivt. Klokken 13.25 i dag var SAS-aksjen opp 10,83 prosent på Oslo Børs, og gjorde selskapet til dagens vinner.

Norwegian har tidligere bekreftet at selskapet tar ned en del kapasitetpå innlandsprogrammet sitt når kommende vinterprogram starter, mens SAS foretar noe selskapet kaller "en justering".

I dag svarer informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian i generelle vendinger når Aftenposten spør om selskapets markedstilpasning fremover:

- Kapasiteten justeres i henhold til både historisk og forventet etterspørsel. Prisene justeres også i henhold til etterspørsel.